آموزش, قطعات کامپیوتر

تفاوت کارت گرافیک آنبرد و اختصاصی

وقتی حرف کارت گرافیک پیش میاد، به‌طور کلی دو نوع گرافیک برای سیستم PC و لپ‌تاپ داریم: گرافیک مجزا یا Dedicated Graphics یا Discrete Graphics و گرافیک آنبرد یا Integrated Graphics. اکثر کسایی که از لپ‌تاپ استفاده می‌کنن، گرافیک Onboard رو انتخاب می‌کنن چون هم قیمت پایین‌تری داره و هم کارشون رو راه میندازه، اما کارت گرافیک مجزا قدرت خیلی بالاتری داره و مسلما برای گیمرها ضروریه. در این مقاله می‌خوایم در مورد کارت گرافیک مجزا و گرافیک آنبرد صحبت کنیم و ببینیم کدوم برای شما مناسب‌تره. در این مقاله تفاوت کارت گرافیک آنبرد و اختصاصی بررسی می کنیم.

بررسی کارت گرافیک آنبرد

این نوع کارت گرافیک تراشه ای می باشد که روی واحد پردازش مرکزی (CPU) قرار دارد و واحد پردازنده گرافیکی (GPU) آن با سی پی یو ترکیب شده است. گرافیک آنبرد در زمان قدیم روی مدار مادربرد سوار میشد ولی امروزه GPU ها روی سی پی یو نصب میشن و به اون‌ها گرافیک Onboard میگن.پس تا اینجا فهمیدیم که سی پی یویی که کارت گرافیک آنبرد داره میتونه هم کار CPU و هم کار GPU رو انجام بده.

مزایا و معایب کارت گرافیک آنبرد

مزایا:

  • قیمت ارزان
  • مصرف انرژی کم
  • به علت قرار گرفتن روی cpu جای اضافی رو مادربرد اشغال نمیکند
  • گرمای کمتری را تولید می کند

معایب:

  • نمی توانند داده های گرافیکی سنگین را پردازش کنند
  • دارای حافظه ی اختصاصی نیستند به همین دلیل ازحافظه خود سیستم استفاده میکنند

بررسی کارت گرافیک اختصاصی

یک کارت گرافیک مجزا به‌طور کامل یک کارت و چیپ‌ست جدا از سی پی یو هستش. کارت گرافیک خودش GPU داره و میتونه داده‌های گرافیکی رو خارج سی پی یو پردازش کنه.کارت گرافیک مجزا، همچنین حافظه‌ی مخصوص خودش رو داره که با اسم VRAM یا Video RAM می‌شناسنش. این حافظه، داده‌های مورد نیاز کارت گرافیک رو با سرعت بیشتری در اختیار GPU قرار میده مثل داده‌های تصویری.تا اینجا فهمیدیم که گرافیک آنبرد حافظه جدا و مخصوص نداره و از رم سیستم برای درخواست داده‌های گرافیکی استفاده می‌کنه.

مزایا و معایب کارت گرافیک های اختصاصی

معایب:

  • چاگیر هستند به دلیل رم و فن اختصاصی خود
  • قیمت بالا
  • مصرف برق و انرژی بیشتر نسبت به کارت گرافیک آنبرد

مزایا:

  • مناسب پردازش داده های سنگین گرافیکی مانند گیمینگ
  • قابلیت ارتقا دارند

تفاوت کارت گرافیک آنبرد و گرافیک مجزا

بزرگ‌ترین مشکل گرافیک آنبرد اینه که با سی پی یو روی یک مدار قرار گرفته که این دو پردازشگر ممکنه همدیگه رو محدود کنن. در حقیقت، باید گفت نمیشه هر دو رو روی یک مدار سوار کرد بدون اینکه حداقل قدرت یکیشون کم بشه. همچنین استفاده همزمان از گرافیک آنبرد و کارت گرافیک غیر ممکنه و اگه یک کارت گرافیک مجزا روی سیستم قرار بدین، گرافیک آنبرد خاموش میشه.

گرافیک آنبرد چیست؟ بررسی کاربرد و تفاوت آن با کارت گرافیک غیر آن برد - انزل وب

در مقابل، گرافیک‌های مجزا حافظه، منبع تغذیه و سیستم خنک‌کنندگی جدا دارن که قدرت واقعیشون محدود نمیشه. کارت گرافیک همچنین وظایف گرافیک آنبرد رو به دوش می‌کشه و این کار باعث میشه توان سی پی یو حتی بیشتر هم بشه. در اصل قوی‌ترین گرافیک انبرد از کارت گرافیک‌های معمولی مجزا ضعیف‌تره.

برای خرید انواع کارت گرافیک مجزا کلیک کنید.

 

چه کسایی به یک کارت گرافیک مجزا نیاز دارن؟

برای جواب دادن این سوال باید دو چیز رو بررسی کنین:

1. چقدر می‌خواین برای خرید یک سیستم هزینه کنین؟

2. از سیستم کامپیوتری چه انتظاری دارین و چه کارهایی می‌خواین باهاش انجام بدین؟

اگر جز یکی از دسته های زیر هستین به کارت گرافیک مجزا نیاز دارید:

  • گیمرها و بازی‌های سنگین

  • کاربرهای حرفه‌ای و برنامه‌های گرافیکی

 

چه کسایی میتونن از گرافیک آنبرد استفاده کنن؟

همون‌طور که گفتیم امروزه کارت گرافیک آنبرد پیشرفت‌های زیادی داشته و همچنان در حال پیشرفته. معمولا افراد زیر سراغ گرافیک آنبرد میرن:

  • غیر گیمرها و مصارف عادی

  • گیمرهایی که بودجه کمی دارن

حرف آخر

از اینکه تو این مقاله تا اینجا همراه ما بودین ازتون ممنونیم. امیدواریم با خوندن این مقاله اطلاعات کافی درباره کارت گرافیک به دست آورده باشین و موقع خرید کارت گرافیک آنبرد یا مجزا به کارتون بیاد. اول از همه شما باید انتظاراتی که از سیستمون دارین و کارهایی که میخواین باش انجام بدین رو درنظر بگیرین چون این موضوع کلید راهنمای شماست.

اگه سوالی درباره کارت گرافیک دارین میتونین از ما تو کامنت بپرسین.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *