راهنمای خرید

انواع بارکدخوان و راهنمای خرید

بررسی انواع بارکدخوان

بارکدخوان وسیله ای می‌باشد که بهترین فروشگاه ها نیز در سطح شهر به آن احتیاج دارند، و می توان گفت بدون این وسیله کار آن ها بسیار دشوار خواهد بود. بارکدخوان یک وسیله ضروری و خیلی کاربردی برای تمام‌کسب و کار های موجود در سطح جهان می باشد. وظیفه این دستگاه گرفتن موجودی انبار به صورت سیستمی، همچنین مشخص کردن میزان فروش فروشگاه می باشد. با این وسیله دیگر روش انبارداری سنتی قدیم منسوخ شده و همه این کارها به صورت آنلاین انجام می پذیرد. بارکد در زبان فارسی به معنی خط نماد، رمزمیله، کد میله ای می باشد، این دستگاه به صورت تصویری اطلاعات را بر روی‌ سطوح نمایش می دهد که توسط ماشین این اطلاعات بازخوانی می‌گردد.

به طور کلی بارکدها به دو نوع در بازار وجود دارند. این دو نوع شامل بارکدهای خطی و بارکدهای ماتریسی یا دو بعدی می باشد. بارکدخوان یا بارکد اسکنر Barcode Reader را می توان یک وسیله ای دانست که بارکدها را خوانش می کند.  این‌وسیله در بسیاری‌از مشاغل بسیار مهم‌و حیاتی می‌باشد و نبود آن می‌تواند ضرر بزرگی به‌آن کسب‌وکار بزند. با استفاده از این وسیله می توان اطلاعات زیادی از محصول دریافت نمود. این وسیله بارکد بر روی محصولات را رمز گشایی می کند و اطلاعات آن را به ما نشان می دهد. دستگاه بارکدخوان از نظر ظاهری به شکل قلمی، دستی، ثابت، رومیزی تقسیم بندی می شوند. در ادامه به انواع بارکدخوان و راهنمای خرید از نظر عملکرد می‌پردازیم و شما را با مدل های آن آشنا می سازیم.

انواع این دستگاه

بارکدخوان ها دارای دو مدل لیزری و نوری هستند، که هرکدام تکنولوژی متفاوتی با هم دارند. بارکدخوان‌های لیزری: نحوه‌کارکرد این دستگاه آسان می‌باشد،‌ ابتدا نور لیزر را به بارکد درج‌شده برروی محصول می‌تاباند. این نور لیزر وقتی بر گشت می خورد به قسمت موتور دستگاه هدایت می شود. موتور دستگاه وظیفه کد گشایی را بر عهده دارد و رمز‌گشایی را به درستی انجام‌ می‌دهد.

بارکدخوان

این دستگاه به دلیل درگیر بودن دائمی‌موتور برای رمز گشایی بارکدها، به مرور زمان تضعیف می‌گردد. نتیجه این ضعیف شدن کاهش لیزرهایی می باشد که به بارکدها اصابت می کنند همین امر نیز دقت اسکن را بسیار پایین می آورد. اما باید توجه داشت که هنوز هم بهترین و مقرون به صرفه ترین انتخاب بارکدخوان لیزری می باشد. بارکدخوان های نوری به دو مدل چند وجهی و تفنگی تقسیم می شوند. بارکدخوان چند وجهی به این صورت عمل می‌کند که، دستگاه ابتدا برای اسکن از بارکد عکس می‌گیرد.

عکس را بهCPU انتقال داده و توسط آن پردازش صورت می‌گیرد. مدل تفنگی این دستگاه به دلیل شکل خود که شبیه تفنگ است به این نام مشهور گشته است. یک ماشه برای خواندن بارکد بر روی آن می باشد که برای خواندن بارکدهای مدنظر باید آن ماشه کشیده شود. خود مدل تفنگی را نیز می توان به دو دسته فروشگاهی و صنعتی تقسیم بندی نمود.

نکات مهم در خرید این دستگاه

زمینه مصرفی یکی از آن نکاتی می باشد که به شما توصیه می کنیم برای انواع بارکدخوان و راهنمای خرید به آن دقت ویژه ای نمایید. باید در ابتدا نوع کار و زمینه مصرفی که از بارکدخوان می خواهید استفاده کنید را مشخص نمایید. فروشگاه ها دستگاه معمولی و ساده نیز برایشان کافی می باشد، ولی انبارها و قسمت های صنعتی دستگاهی قوی مورد نیاز دارند. مقاومت محصول عامل مهم بعدی می باشد. این مورد را می توان‌گفت ارتباط مستقیمی با محیط کاری مدنظر دارد. بارکدخوان هایی که در فروشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولا زیاد مقاوم‌نیستند.

و در برابر ضربه شدید آسیب پذیر می باشند. اما دستگاه هایی که در محیط های صنعتی و یا انبارها مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار مقاوم تر از بارکدخوان های فروشگاهی می باشند. نوع بارکدخوان ها متفاوت می باشند و می توان گفت به ۳ دسته دستی، موبایلی و رومیزی تقسیم بندی می‌گردند. شما با توجه به محیط کار و نیازتان باید مدل مد نظر را انتخاب کنید. بیشتر دستگاه های دستی رایج ترین محصول انتخابی افراد هستند.

بارکدخوان

درگاه های اتصال کننده مورد بعدی می باشد، بارکد خوان ها معمولا دارای یک درگاه USB می باشند که به واسطه آن به سیستم های الکترونیکی متصل می شوند. در زمان انتخاب باید در نظر داشته باشید دستگاه هایی که توانایی بیشتری دارند دارای درگاه های اتصال کننده بیشتری نیز هستند. در ادامه از نکات مهم دیگر در زمان خرید دستگاه بارکدخوان می توان به سیمی یا بی سیم بودن ، سرعت اسکن و قیمت آن نیز اشاره نمود.

در نظر داشته باشید برای افزایش طول عمر مفید این دستگاه باید از بروز ضربه و تکان های شدید آن جلوگیری کنید تا دستگاه شما با مشکل مواجه نگردد. برای تمیز کردن آن هیچ گاه از مواد شوینده قوی استفاده نکنید. از باز کردن دستگاه جدا خودداری کنید زیرا باعث آسیب شدید به دستگاه شما می شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *