آموزش, قطعات کامپیوتر

بررسی انواع ssd از نظر سایز – تفاوت m.2 با sata

ssd sata m.2

توضیحاتی در مورد انواع اس اس دی

بدون شک تمامی شما با انواع ssd آشنایی دارید. اس اس دی، یک حافظه جانبی سخت افزاری است که ظرفیت و سرعت سیستم شما را بهبود می بخشد. اس ای دی ها در انواع مختلفی روانه بازار کامپیوتر و دیجیتال می شوند. یکی از مهم ترین وجوه تمایز بین انواع اس اس دی، ابعاد و سایز آن ها می باشد. اس اس دی ها از نظر سایز به سه گروه مختلف تقسیم بندی می شوند. این سه گروه شامل nvme، m.2 و sata هستند. هر یک از این گروه ها ویژگی ها و کاربردهایی منحصر به فرد دارند. برای خرید اس اس دی مناسب، باید ابتدا با ویژگی های هر یک از این انواع آشنایی پیدا کنید. در ادامه این مقاله، توضیحاتی در مورد هر یک از این گروه های اس اس دی ارائه خواهیم داد. پس همراه ما باشید.

انواع اس اس دی sata و شرح ویژگی های آن ها

اگر بخواهیم به مرور تاریخچه ای بر انواع ssd بپردازیم، در گام اول با اس اس دی های sata مواجه خواهیم شد. sata خلاصه شده عبارت serial at attachment است. یعنی این اسلات برای استاندارد ذخیره سازی مورد استفاده قرار می گیرد. Sata خود به ورژن های مختلفی تقسیم بندی می شود. معمولا اس اس دی ها در سایزهای 2.5 اینچی و اسلات های sata در ابعاد 3.5 اینچی تولید می شوند.

به طور کلی می توان این گونه بیان کرد که انواع ssd از گروه sata، به طور نسبی از قابلیت های متوسطی برخوردارند. از مزیت های این گروه اس اس دی، می توان به سازگاری آن ها با بیشتر سیستم ها اشاره کرد. البته از آنجایی که این انواع اس اس دی از قابلیت های ابتدایی برخوردارند، توانایی پردازش کارهای سیستمی سنگین را ندارند.

مروری بر عملکرد انواع ssd از گروه m.2

انواع ssd از گروه m.2 کمی پس از گروه sata به بازار ارائه شدند. از معروف ترین فرم های فاکتور اس اس دی می توان به m.2 اشاره کرد. این درایوها ابعادی کوچک و ظریف دارند. سایز درایو های m.2 حدود 2.5 اینچ می باشد.

نکته جالب در مورد انواع اس اس دی با فرم فاکتور m.2 این است که می توانند به راحتی و بدون نیاز به کابل به صورت کاملا مستقیم به اسلاتی مخصوص در مادربرد سیستم متصل شوند. سرعت و ظرفیت درایوهای m.2 تقریبا خوب است. از این گروه اس اس دی اغلب در لپ تاپ ها استفاده می شود. جالب است بدانید، درایوهای با فرم فاکتور m.2، قابلیت ارائه در فرم sata و nvme را نیز دارند. از نقاط قوت این درایوها می توان به سرعت بالا و پشتیبانی از رابط های مختلف اشاره کرد. رابط های sata، usb و pcle از مهم ترین انواع این رابط ها به شمار می روند. البته یک نکته منفی نیز در رابطه با درایوهای m.2 وجود دارد. این درایوها قابلیت سازگاری با تمامی سیستم ها را ندارند و فقط در بعضی موارد می توانند مورد استفاده قرار گیرند.

اس اس دی m.2مروری بر عملکرد اس اس دی های nvme

از دیگر انواع ssd می توان به گروه nvme اشاره کرد. لغت nvme خلاصه شده عبارت Non-Volatile Memory Express است. در واقع این اس اس دی باعث ایجاد سرعت بالایی در خواندن و نوشتن سیستم می شود. اس اس دی های گروه nvme معمولا به رابط های pcle متصل می شوند. سرعت و قابلیت های این انواع اس اس دی بسیار بالاست. جالب است بدانید حداکثر سرعت پیش بینی شده برای اس اس دی های sata، حدود 600 مگابیت بر ثانیه برآورد شده است. این درحالی است که اس اس دی های nvme، سرعتی حدود 3500 مگابیت بر ثانیه را از خود ارائه می دهند. یعنی سرعت اس اس دی های nvme نسبت به انواع sata حدود 6 برابر است.

به طور کلی، سریع ترین و پر کاربردترین انواع اس اس دی، از رده nvme هستند. البته بدیهی است سرعت و قابلیت بالا، شامل هزینه های بیشتری نیز باشد. بنابراین این اس اس دی ها با قیمت بیشتری در بازار قطعات کامپیوتر به فروش می رسند. البته باید به این مسئله نیز توجه کنید که اس اس دی های nvme با تمامی سیستم ها سازگاری ندارند.

اس اس دی nvmeنتیجه گیری

اگر بخواهیم انواع ssd را از وجوه مختلفی مانند سایز، سرعت و… مورد بررسی قرار دهیم، باید آن را به سه گروه تقسیم کنیم. اس اس دی های با فرم فاکتور m.2 ابعاد ظریفی دارند و به صورت مستقیم به مادربرد متصل می شوند. این انواع می توانند هم در گروه nvme و هم در گروه sata تولید شوند. شما باید با توجه به نوع سیستم خود و میزان انتظاری که از اس اس دی دارید، نوع آن را انتخاب کنید. اگر کارهای شما در حد رسیدگی به امور معمولی است، اس اس دی های sata برای شما مناسب هستند. اما اگر نیاز به پردازش فعالیت سخت در سرعت بالا را دارید، بهتر است از اس اس دی های nvme استفاده نمایید.

بازگشت به لیست

دیدگاهی در مورد “بررسی انواع ssd از نظر سایز – تفاوت m.2 با sata

  1. Anika Scott گفت:

    ممنون از توضیح مختصر و مفیدتون. از کجا بدونم لپتاپم کدوم اس اس دی بهش میخوره؟

    1. admin گفت:

      سلام دوست عزیز. میتونید تو مشخصات سازنده لپتاپ بررسی کنید که ایا از اس اس دی nvme ساپورت میکنه یا نه . هم میتونید در پشتی لپ تاپتون رو باز کنید و ببینید ایا جایگاهی برای اس اس دی از نوع M.2 هست یا نه

  2. Nixon گفت:

    خوب بود

  3. kartal escort گفت:

    واقعا خوبه عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *