آموزش, قطعات کامپیوتر

بررسی تفاوت حافظه های ddr3 و ddr4

معرفی حافظه ها

قبل از اینکه تکنولوژی محبوب DDR4 وارد بازار شود تمامی محصولات به صورت گسترده از حافظه‌های DDR3 استفاده می‌کردند. هاینکس اولین ماژول 128 گیگابایتی را با تراکم نسبتا بالا بر اساس 8 گیگ به بازار عرضه کرد. با به روی کار آمدن این فناوری آرام آرام حافظه DDR3 کم رنگ شد. و قیمت خود را نیز در بازار رقابت از دست داد. تفاوت حافظه‌های ddr3 و ddr4 در موارد متعددی قابل بررسی می‌باشد. فناوری جدید DDR4 عملکرد بهتری نسبت به نسل قبل خود داشت و به خوبی جایگاه خود را در بین کاربران پیدا کرد. در این مطلب برای شما تفاوت حافظه‌های ddr3 و ddr4 را معرفی کرده. و ویژگی‌های هریک را مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد. قبل از اینکه به بررسی این دو نوع حافظه بپردازیم باید بدانیم که رم چیست.

رم چیست؟

رم را می‌توان در ساده ترین تعریف به عنوان یک حافظه دسترسی تصادفی بیان کرد. این قطعه به صورت فیزیکی در سیستم شما قرار داشته و می تواند اطلاعات مورد نیاز سیستم عامل را در خود حفظ کند. این حافظه به عنوان یک ذخیره ساز موقت می باشد که در صورت خاموش کردن سیستم پاک خواهد شد. رم را به دلیل داشتن سرعت بالاتر نسبت به حافظه جانبی مورد استفاده قرار می گیرد. حافظه DDR3 سومین نسل از رم هایی بود که با نام SDRAM شناخته می شدند. از زمانی که در سال 2014 نسل چهارم و DDR4 در بازار عرضه شد محبوبیت رم های نسل 3 کم رنگ تر شدند. برای بررسی دقیق تر این دو نوع رم در ادامه همراه ما باشید تا تفاوت حافظه های ddr3 و ddr4 برای شما شرح دهیم.

تفاوت حافظه های ddr3 و ddr4

تفاوت حافظه های ddr3 و ddr4 در کدام قسمت ها می باشد

شاید بتوان اولین و بارز ترین تفاوت حافظه های ddr3 و ddr4 را در گره های پین این دو حافظه بیان کرد. زمانی که در سال 2007 اولین محصولات نسل سوم به بازار عرضه شدند دارای 240 پین در خود بودند که برای مادر برد های نسل قدیمی طراحی شدند. در حافظه های نسل چهارم دیگر شاهد پین های برابر نبودیم و با یک تحول تعداد پین را به 288 افزایش دادند. این تعداد پین باعث بزرگ تر شدن رم ها در این حافظه شد.

این تفاوت در پین باعث شد که اگر قصد ارتقا رم خود را داشتید باید مادربرد خود را نیز عوض می کردید. این کار باعث یک تحول در دنیای سیستم های کامپیوتری شد. زیرا دیگر رم های جدید با حافظه های نسل سوم سازگار نبودند. شاید بتوان گفت این کار باعث ایجاد نکته منفی در مورد این رم ها شد. زیرا هر فرد باید هزینه بسیار بیشتری را برای ارتقا این حافظه پرداخت می کرد.

ظاهر فیزیکی حافظه ها

از لحاظ فیزیکی شاهد افزایش طول در این دو حافظه نبودیم و هر دو رم دارای طولی معادل 133 میلی متر می باشند. این عدم افزایش طول به این معنی می باشد که فاصله بین پین ها را کاهش داد اند تا بتوانند 48 پین اضافه را در این ماژول جای دهند. تفاوت ارتفاع این دو ماژول تنها یک میلی متر می باشد که نمی توان تغییری را در این مورد احساس کرد. بعد از بررسی این تفاوت های فیزیکی باید به سراغ تفاوت های موجود در بخش فنی برویم. بررسی تفاوت حافظه های ddr3 و ddr4 در بخش فنی را می توان در موارد متعددی بیان کرد که این تفاوت ها را به صورت موردی با توضیحی مختصر برای شما بازگو می کنیم.

سایز یکسان با تعداد پین متفاوت

  • اختلاف ولتاژ:

هردو حافظه در این زمینه به ولتاژ های کاری کاملا تفاوتی نیازمند هستند. می توان تفاوت مصرف انرژی در این دو حافظه را 15 وات عنوان کرد که حافظه نسل چهارم کمتر از نسل سوم انرژی مصرف می کند.

  • کلاک ساعت:

در تحلیل هر نرم افزاری میزان کلاک ساعت بسیار مهم می باشد. این عامل علاوه بر سرعت بر روی قیمت نیز تاثیر گذار می باشد. در این دو حافظه کلاک ساعت بسیار تفاوت داشته و چشمگیر می باشد.

  • الگوریتم های موجود برای تازه سازی:

این تفاوت را می توان در مصرف انرژی و نوع تازه سازی هریک از این حافظه ها مشاهده نمود. استفاده از یک الگوریتم مطمئن تر و دقیق تر در حافظه نسل 4 باعث کاهش مصرف انرژی و خطا شده است.

  • تاخیر زمانی :

در این مورد نمی توان تغییر و تفاوت زیادی را حس کرد و تنها 2 درصد تغییر در این دو نوع حافظه وجود دارد.

  • ظرفیت حافظه:

یکی از موارد قابل توجه در بین این دو نسل را می توان ظرفیت حافظه عنوان کرد. در حافظه های نسل 3 می توان از 512 مگابایت تا 8 گیگ را استفاده کرد. این در حالی است که در نسل 4 شاهد ظرفیت 4 گیگ تا 16 گیگ هستیم. این تفاوت در ظرفیت را می توان بزرگ ترین تفاوت حافظه های ddr3 و ddr4 عنوان کرد.

درج مشخصات بر روی رم

بررسی تفاوت حافظه های ddr3 و ddr4 از لحاظ قیمت

شاید بیشتر افراد اصلی ترین سوال را تفاوت قیمت بدانند. با توجه به ویژگی های بارز حافظه نسل 4 باید بدون هیچ شکی این حافظه را برای استفاده انتخاب کرد. در بسیاری از فاکتور های موجود حافظه DDR4 بسیار بالاتر از حافظه نسل سوم قرار می گیرد. با توجه به اینکه نسل4 به صورت گسترده در بازار عرضه شده است و مورد استفاده قرار می گیرد حتی می توان در برخی موارد قطعات این حافظه را ارزان تر از نسل سوم تهیه کرد. برای اطلاع از آخرین اخبار مربوطه می توانید صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *