آموزش, ویندوز و نرم افزار

آموزش پارتیشن بندی ویندوز

ویندوز را می‌توان محبوب‌ ترین سیستم عامل در بین عموم مردم شناخت. در ویندوز می‌توان شخصی سازی‌های بسیاری را صورت داد. یکی از شخصی سازی‌های موجود در ویندوز که مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد پارتیشن بندی می‌باشد. در نسخه‌های مختلف شاهد پارتیشن بندی‌های متفاوتی هستیم. در این متن قصد داریم تا آموزش پارتیشن بندی ویندوز را به صورت کاملا جامع برای شما شرح دهیم. فضاسازی های بسیار زیاد می‌تواند برای شما مزایایی را در بر داشته باشد. ایجاد پارتیشن جدید برای دسته بندی اطلاعات خود از مهم‌ترین فواید این عملیات می‌باشد.

آموزش پارتیشن بندی ویندوز برای تمامی نسخه ها

آموزش پارتیشن بندی ویندوز

پارتیشن بندی در ویندوز را می توان با هدف تقسیم بندی و مرتب کردن فضای هارد موجود به صورت دلخواه انجام داد. اگر در ویندوز خود فقط از یک پارتیشن استفاده کنید علاوه بر کند شدن عملکرد سیستم باعث بهم ریختگی اطلاعات نیز خواهد شد. به عنوان مثال اگر فقط یک پارتیشن را برای اطلاعات در نظر بگیرید تمامی اطلاعات و برنامه های ویندوز در این پارتیشن قرار خواهند گرفت. این کار باعث شلوغی و بی نظمی سیستم شما خواهد شد. این کار علاوه بر بی نظمی خطراتی را نیز در پی خواهد داشت. با کوچکترین خرابی در ویندوز دیگر نمی توانید اطلاعات شخصی خود را مشاهده کنید.

در صورت پریدن ویندوز شما نیز تمامی اطلاعات شما نیز پاک خواهد شد. بازیابی این اطلاعات را می توان عملی غیر ممکن عنوان کرد. با آموزش پارتیشن بندی ویندوز همراه ما باشید تا بتوانید به راحتی اطلاعت مد نظر خود را دسته بندی کنید. پارتیشن بندی به دو صورت امکان پذیر می باشد. این پارتیشن بندی می تواند در هنگام نصب ویندوز انجام گیرد و یا در ادامه و بعد از نصب ویندوز باشد. یکی از دلایل آموزش پارتیشن بندی ویندوز را می توان استفاده بهینه از هارد دیسک عنوان کرد. پارتیشن بندی را می توان به قفسه بندی یک کمد تشبیه کرد که هر وسیله در جایی مشخص قرار دارد. عدم پارتیشن بندی نیز می تواند مانند یک کمد یکپارچه باشد که تمامی وسایل برروی یکدیگر قرار میگیرند.

پارتیشن بندی در هنگام نصب ویندوز

انواع پارتیشن بندی در هارد دیسک

در پارتیشن بندی با 3 نوع پارتیشن مواجه هستیم. این سه نوع پارتیشن با نام های زیر شناخته می شوند.

  1. Primary
  2. Logical
  3. Extended

هریک از این پارتیشن ها دارای ویژگی های خاص خود می باشند. برای مثال در پارتیشن بندی از نوع اول می توان در این پارتیشن سیستم عامل را نیز نصب کرد. در پارتیشن بندی های نوع دوم و سوم که بسیار شبیه به یکدیگر می باشند می توان 4 پارتیشن Primary ایجاد کرد. تنها تفاوت موجود در پارتیشن های نوع دوم و سوم در بوت شدن است. در نوع دوم قابلیت بوت شدن وجود دارد اما در نوع سوم نمی توان این کار را انجام داد.

تقسیم بندی قسمت های مختلف هر دیسک

آموزش پارتیشن بندی ویندوز به صورت مرحله به مرحله

یکی از مهم ترین دلایل آموزش پارتیشن بندی ویندوز را می توان استفاده بهینه از تمام هارد درایو عنوان کرد. در ادامه با 8 مرحله بسیار راحت برای شما آموزش پارتیشن بندی ویندوز را بیان خواهیم کرد. انجام مرحله به مرحله می تواند کمک بسیاری در یادگیری شما داشته باشد. مراحل انجام پارتیشن بندی ویندوز به صورت زیر بیان می شوند.

  1. در اولین مرحله شما به قسمت مای کامپیوتر رفته و با کلیک راست گزینه Manage را انتخاب می کنید.
  2. در مرحله دوم منوی ظاهر شده روی پنجره گزینه Management Disk کلیک کنید. هارد مد نظر خود را انتخاب کرده و روی دیسک مد نظر کلیک راست نمایید. بعد از این کار گزینه Disk Initialize را انتخاب کنید.
  3. با توجه به نیاز خود و با توجه به سیستم مد نظر باید یکی از دو نوع پارتیشن بندی موجود را به عنوان فرمت انتخاب کنید. این دو نوع فرمت تفاوت هایی با یکدیگر دارند که در ادامه به معرفی این دو نوع پرداخته و بعد به ادامه مراحل مربوطه خواهیم پرداخت.

در نوع MBR می توان حداکثر 4 نوع پارتیشن Primary را تشکیل داد. و نمی توان بیش از این تعداد از این نوع پارتیشن را تشکیل داد. مورد دوم نیز این می باشد که برای این نوع از فرمت نمی توان بیش از 2 ترابایت حافظه را مشخص کرد. اگر شما یک حافظه 3 ترابایتی را برای این فرمت قرار دهید فقط توانایی خواندن 2 ترابایت آن را خواهد داشت و باقی حافظه را به نمایش نمی گذارد.

نشان دادن میزان فضای موجود

هارد بیش از 2 ترابایت را چگونه پارتیشن بندی کنیم؟

در نوع GPT اگر نیاز داشته باشید می توانید بیش از 4 پارتیشن از نوع Primary روی هارد خود را داشته باشید. اگر هارد شما بیش از 2 ترابایت می باشد حتما باید از این نوع فرمت برای پارتیشن بندی خود استفاده کنید. در پارتیشن بندی حتما باید این نکات را برای همیشه مد نظر خود داشته باشید.

  1. در مرحله 4 بعد از انتخاب نوع فرمت مد نظر باید در قسمت مشکی رنگ پارتیشن کلیک راست نمایید و گزینه Volume Simple New را انتخاب نمایید.
  2. در این قسمت صفحه ای برای شما به نمایش در خواهد آمد که شما باید اندازه پارتیشن مد نظر خود را بر حسب مگابایت در کادر بنویسید.
  3. در قسمت بعد نام درایرتان را انتخاب کنید.
  4. در این مرحله شما می توانید نام دلخواه مد نظر خود را انتخاب کنید.
  5. در آخرین قسمت با زدن گزینه فینیش پارتیشن مد نظر شما تشکیل خواهد شد.

تمامی این مراحل را می توانید در ویندوز های مختلف مورد استفاده قرار دهید. برای اطلاع از آخرین اخبار مربوطه می توانید صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *