تکنولوژی, کامپیوتر و سخت افزار

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان

اگه بخوایم محصولی بخریم که تمام نیازهامون رو پوشش بده،‌ بهتره قبل از هر کاری در مورد کارایی، قیمت، خوبی‌ها و بد‌ی‌هاش اطلاعات به‌دست بیاریم.اگر شما پرینتری برای مصرف خانگی یا اداری خود خریداری می‌کنید، یکی از سوال‌هایی که برای شما پیش می‌آید این است که چاپگر لیزری بهتر است یا جوهر افشان؟ قبل از خرید پرینتر باید از امکانات آنها مطلع باشید. در این مقاله تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان رو بررسی میکنیم.

انواع پرینتر

مطمئنم تا حالا بارها‌ اسم پرینتر به گوش‌تون خورده یا حداقل یه‌بار متن یا عکسی رو پرینت گرفتین. پرینتر یه دستگاهه که میتونه فایل متنی یا تصویری‌ که توی کامپیوتر هست رو روی کاغذ چاپ کنه. پرینتر‌هایی که الان توی بازار هستن، با دو نوع فناوری، کار چاپ رو انجام میدن.

  • پرینتر جوهرافشان
  • پرینتر لیزری

ولی اصلا فناوری چاپ این پرینترها چیه؟ تفاوت پرینتر لیزری و جوهرافشان در چیه؟ بهتره که هرکدومشون رو برای کجا استفاده کنیم؟

فناوری چاپ

ممکنه پرینتر جوهرافشان و لیزری از نظر ظاهر یا کاری که انجام میدن شباهت داشته باشن؛ ولی تکنولوژی به‌کار رفته توی اون‌ها باهم تفاوت زیادی داره که باعث میشه هرکدوم برای یکسری جاها و هدف‌ها کارایی داشته باشن.

تکنولوژی‌ای که توی پرینتر جوهرافشان به‌کار رفته، به این صورته که نازل‌های میکروسکوپی داخل دستگاه، جوهر مایع رو روی کاغذ اسپری می‌کنن و در نهایت تصویر موردنظر چاپ میشه. ولی پرینتر لیزری برای چاپ کردن یک تصویر یا نوشته، از یک فیوز گرم‌کننده و یک کارتریج تونر (که با پودر ریز پر شده) کمک می‌گیره.

تفاوت پرینتر لیزری و جوهر افشان را میتوان در حوزه های مختلفی بررسی کرد. فناوری چاپ، هزینه ها، عملکرد و پشتیبانی از انواع کاغذ مواردی هستند که کاربری این دو نوع از پرینتر را مشخص می کنند.

پرینتر جوهر افشان چیست؟

پرینترهای جوهر افشان دستگاه‌هایی هستند که قطرات میکروسکوپی جوهر را روی کاغذ می‌پاشن. پرینترهای جوهرافشان معمولاً ارزان‌تر، کوچک‌تر هستن و می‌توانند هم برای چاپ اسناد متنی و هم برای چاپ تصاویر رنگی با کیفیت بالا، به‌ویژه عکس‌ها، استفاده بشن. البته باید مراقب این نوع از چاپگرهای ارزان قیمت باشید، زیرا این چاپگرها بعدا هزینه زیادی برای شما به همراه خواهند داشت.
نوع کارتریج رنگی این پرینترها جوهر مایع هستش و فضای داخلی اون، جوری طراحی شده که معمولا 4 یا 5 کارتریج رنگی توش جا بگیره (بعضی مدل‌های حرفه‌ای، 9 کارتریج هم دارند که که البته خیلی گرون‌تر هستن ولی کیفیتشون فوق‌العاده‌ است). همین باعث میشه پرینت‌هایی که با پرینتر جوهرافشان گرفته میشه، در مقایسه با پرینت‌های لیزری همیشه کیفیت و وضوح خیلی بهتری داشته باشن.

اگه خواستین پرینتر جوهر افشان بخرین، حواستون باشه که حتما قابلیت شارژ جوهر داشته باشه؛ تا بعدا خرج اضافه روی دستتون نذاره.

مزایای چاپگر جوهرافشان

  • قیمت پرینتر جوهر افشان مناسب تر و هزینه‌ی راه‌اندازی‌شون کمه.
  • باهاش می‌تونین عکس رنگی چاپ کنین.
  • زمانی که دارن پرینت می‌گیرن، سر و صدایی ندارن.
  • قبل از چاپ کردن نیازی نیست منتظر بمونین تا گرم بشن.
  • خوبیه کارتریج‌های پرینتر جوهر افشان اینه که بعد از تموم شدن،  دوباره پر میشن. این خودش کلی توی کم کردن هزینه‌ها تاثیر داره (یک تفاوت پرینتر جوهرافشان و لیزری توی قیمت کارتریج‌ اون‌هاست؛ کارتریج جوهر افشان ارزون‌تره).
  • این پرینترها به‌جز کاغذهای معمولی، می‌تونن روی جنس‌های مختلفی مثل مقوا، کاغذ مخصوص چاپ عکس و حتی بعضی از پارچه‌ها هم چاپ بزنن.
  • توی بحث کیفیت عکس چاپ‌شده، تشخیص و ترکیب رنگ‌ها، پرینترهای جوهر افشان خیلی بهتر از چاپگرهای لیزری عمل می‌کنن.

معایب پرینتر جوهر افشان

  • بیشتر کسایی که چاپگرهای جوهر افشان دارن، از یک موضوع مشترک شاکی هستن؛ اون هم اینه که اگه یه مدت از پرینتر استفاده نکنن، جوهرش خشک میشه (اتفاقی که اصلا توی نوع لیزری نمیفته).
  • اگه جوهر خشک بشه، ممکنه نازل‌های داخل دستگاه رو مسدود کنه.
  • یکسری از قطعات باید زود به زود تعویض بشن. اصلا هزینه‌های جانبی این مدل پرینتر بالاست.
  • پرینت‌هایی که با جوهر افشان گرفته میشن، اگه آب بهشون بخوره، یا محو میشن یا آسیب می‌بینند.
  • تفاوت پرینتر جوهر افشان و لیزری توی سرعت پرینت گرفتن، مثل تفاوت سرعت لاک‌پشت و خرگوشه! جوهرافشان خیلی کنده توی این مورد.
  • سینی مخصوص کاغذ توی این مدل چاپگرها نهایتا جای قرار دادن 50 تا 100 تا کاغذ رو داره.

پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری دستگاه‌هایی هستند که پودر تونر را روی کاغذ ذوب می‌کنند تا یک چاپ ایجاد شود. پرینترهای لیزری گران‌تر از پرینترهای جوهرافشان هستند و از کارتریج‌های تونر گران‌تری استفاده می‌کنند؛ اما با هزینه کلی کمتر در هر صفحه و سرعت چاپ سریع‌تر، همچنان گزینه‌ای مقرون‌به‌صرفه‌تر در دراز مدت هستند.
قیمت کارتریج‌های تونر پرینترهای لیزری از جوهر ارزون‌تره، ولی هنر خاصی توی پرینت رنگی ندارن. همونطورکه گفتیم قیمت‌ پرینترهای لیزری نسبت به چاپگرهای جوهر افشان بیشتره. اگر کارهای چاپی که دارید، بیشتر متن هست و حالا ‌گاهی هم طرح گرافیکی، می‌تونین پرینتر لیزری بخرین.

مزایای چاپگر لیزری

  •  اصلی‌ترین تفاوت پرینتر جوهرافشان و لیزری توی سرعت چاپ کردن‌شون باشه.
  • پرینترهای لیزری خوراکشون انجام کارهای چاپی با حجم زیاده.
  • متن رو کاملا واضح‌و‌مشکی پرینت‌می‌کنن و در چاپ فونت‌های کوچیک‌و خطوط ریز واقعا خوب‌و حرفه‌ای عمل می‌کنن. کلا برای پرینت سیاه و سفید خیلی خوبن.
  • در مقایسه با جوهر افشان، با یه کارتریج رنگی تعداد صفحه‌های بیشتری رو پرینت می‌گیره و هزینه‌ی چاپ هر صفحه هم خیلی کم‌تر میفته.
  • به خاطر اینکه نیازی نیست قطعات پرینتر تعویض بشه، در طولانی‌‌مدت به‌صرفه‌تره که از جوهرافشان هستش.
  • پرینت‌هایی که با پرینتر لیزری چاپ میشن، ضد آب هستن.
  • تونر کارتریج این مدل پرینترها خشک نمیشه.

معایب پرینتر لیزری

  • این مدل چاپگر مثل مدل جوهر افشان نیست که بتونه روی مدل‌های مختلف کاغذ یا پارچه چاپ بزنه. نمی‌تونه روی چیزهایی که به گرما حساسن، پرینت بگیره.
  • توی پرینت عکس ضعف داره و نمیتونه خیلی خوب عمل کنه (البته در حد پرینت گرفتن گرافیک‌های ساده میشه روش حساب کرد).
  • شاید بتونین چندتا پرینتر لیزری جمع‌وجور پیدا کنین؛ ولی کلا از پرینتر جوهر افشان بزرگ‌تر و سنگین‌تر هستن.
  • برای استفاده از دستگاه، باید صبر کنین تا گرم بشه.
  • زمانی که دستگاه داره پرینت می‌گیره، معمولا سر و صدا داره.
  • قیمت اولیه‌ای که باید برای پرینتر لیزری بدین زیاده.
  • درسته که مثل جوهر افشان، مشکل خشک شدن جوهر رو نداره؛ ولی هستن کسایی که از نشت تونر رنگی پرینتر لیزری شاکی هستن.

پرینتر جوهر افشان یا لیزری؟

اگر بر مبنای قیمت خرید می‌کنید، انتخاب بین پرینتر لیزری و جوهرافشان ساده است. با بودجه خیلی کم می‌توانید پرینتر جوهری مخصوص متون سیاه و سفید را خریداری کنید. پرینترهای جوهرافشان هم برای کاربران خانگی مناسب است اما باید هزینه‌های بیشتر آن را هم در نظر بگیرید.

اگر پرینتر را برای مصرف خانگی خود می‌خواهید و قرار نیست به طور مداوم از آن استفاده کنید یک چاپگر لیزری با قیمت مناسب تهیه کنید.

کارتریج پرینتر از مواد مصرفی آن است و پس از تمام شدن، باید آن را شارژ یا تعویض کنید. پرینترهای جوهرافشان قیمت خرید پایینی دارند، اما هزینه تعویض و شارژ کارتریج آنها بالا بوده و این هزینه می‌تواند در سال از قیمت پرینتر خریداری شده جلو بزند.

کارتریج پرینترهای جوهرافشان ظرفیت کمی دارد و تعداد صفحات کمتری را به نسبت کارتریج تونر یا کارتریج پرینترهای لیزری چاپ می‌کند. تعویض کارتریج تونر بسیار آسان است و ماندگاری بالایی دارد، اما اگر مرطوب و خیس شود دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد. تمام نکات گفته شده را، در هنگام خرید پرینتر در نظر بگیرید.

موضوعجوهرافشانلیزری
برای کجا بهتره؟خانهاداره یا شرکت
کارتریج رنگیکارتریج جوهرکارتریج تونر
قیمت خریدکمزیاد
هزینه‌های چاپیزیادکم
کیفیت چاپزیادکم

 

حرف آخر

به‌طورکلی، کاربری‌و نوع نیاز شما تعیین خواهد کرد که کدام‌نوع از این دو پرینتر، انتخاب بهتری برای شما خواهدبود. اگر بیشتر به دنبال چاپ محتوی گرافیکی با کیفیت بالا هستید، و در فواصل زمانی کوتاه نیاز به چاپ پیدا می کنید، چاپگر جوهرافشان انتخاب شما خواهد بود. البته در صورتی که سرعت پرینت برای شما مهم باشد یا ممکن باشد که برای مدت طولانی به سراغ پرینتر خود نروید، خرید پرینتر جوهر افشان انتخاب خوبی نیست.

برای پرینت متن، گرافیک محدود و تعداد بالای پرینت، مانند آنچه که در محیط های اداری و دفاتر کاری اتفاق می افتد، پرینترهای لیزری گزینه بهتری هستند، زیرا سرعت چاپ و تعداد بالاتری چاپ را با یک شارژ کارتریج انجام می دهند و در کل هزینه چاپ در آنها کمتر است. پس پیش از خرید پرینتر به‌خوبی تفاوت پرینتر لیزری و جوهرافشان را بررسی‌و گزینه ایده‌آل را انتخاب کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *