تکنولوژی, لوازم جانبی

مزایا استفاده از کول پد

با خیال راحت بازی کن

یکی از بهترین‌و متداول‌ترین روش‌های کنترل و کاهش دمای لپ‌تاپ، خنک‌کردن توسط فن‌ها به شمار می‌رود. لپ تاپ ها همگی دارای فن داخلی هستند این قطعه، گرمای حاصل از کارکرد پردازنده و یا کارت گرافیک را خنک می کرده و از آسیب دیدن سخت افزار جلوگیری می کند.

در مواقعی‌که‌دمای لپ‌تاپ شما بالامی‌رود به‌اولین‌چیزی‌که فکر می‌کنید ؛ این‌است که‌آیا استفاده از کول پد می‌تواند مشکل شما را حل‌کند . و یا استفاده ازکول پد می تواند به لپ تاپ شما اسیب برساند .

امروز در این مقاله ما به شما کمک می کنیم تا تصمیم درست را بگیرید . پس تا اخر این مطلب را بخوانید

کول پد چیست ؟

کول پد یا خنک کننده، یکی از لوازم جانبی لپ تاپ است که به خنک ماندن دستگاه شما کمک می‌کند. این کولرها درواقع صفحاتی هستند که در زیر لپ ‌تاپ قرار می‌گیرند و به دو روش فعال و غیرفعال باعث خنک شدن آن می‌‌شوند. هنگامی که لپ ‌تاپ شما بیش از اندازه گرم می‌شود و سیستم‌خنک‌کننده‌ی آن از پایین آوردن دمای دستگاه باز می‌ماند، کول پدها به داد لپ ‌تاپتان می‌رسند و اجزاء آن را از ذوب شدن نجات می‌دهند!

چرا باید از کول پد استفاده کنیم؟

تمامی لپ تاپ‌ها دارای سیستم خنک‌کننده‌ی داخلی هستند که به نظر می‌رسد آن‌‌ها را از خنک‌کننده‌های جانبی بی‌نیاز کرده است. اما حقیقت این است که این روزها لپ‌ تاپ‌ها با پردازشگرهای قدرتمندتر و ظاهری ظریف‌تر به بازار عرضه می‌شوند و طراحان این تکنولوژی سعی دارند قدرتمندترین و پرسرعت‌ترین سخت‌افزارها را در کوچک‌ترین و قابل حمل‌ترین بدنه‌ها جای دهند. قدرت بالاتر CPU منجر به داغ شدن بیشتر و سریع‌تر لپ تاپ می‌شود و ظریف‌تر شدن بدنه‌ی لپ‌ تاپ به معنای کاهش قدرت سیستم خنک‌کننده‌ی داخلی دستگاه است.

به همین خاطر استفاده از کول پد در کنار سیستم خنک‌کننده‌ی لپ تاپ برای هر شخصی به‌خصوص شما که پروژه‌های سنگین و مهم دارید، ضروری است. این تجهیزات با افزایش جریان هوا به کارکرد هرچه بهتر سیستم تهویه‌ی لپ تاپ شما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند عمر دستگاه شما افزایش پیدا کند. پس اگر می‌خواهید از لپ تاپ خود محافظت کنید و زمان بیشتری از آن استفاده نمایید، استفاده از خنک کننده‌های لپ تاپ را از قلم نیندازید.

انواع خنک کننده‌های لپ تاپ

همانطور که قبلا گفتیم، کول پدها یا به وسیله‌ی فن لپ تاپ را خنک می‌کنند یا به روش‌های مکانیکی این کار را انجام می‌دهند. به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که کولرهای لپ تاپ در دوسته‌ی زیر قرار می‌گیرند:

  • دارای فن:

کولرهای دارای فن جزو رایج‌ترین انواع کول پد لپ تاپ اند. عموما این نوع از خنک‌کننده‌ها، دارای یک تا شش فن کوچک هستند و از طریق USB به لپ تاپ متصل می‌شوند. این فن‌ها به‌طور همزمان شروع به گردش می‌کنند تا حداکثر جریان هوا را برای لپ تاپ شما به وجود بیاورند. فن‌ها در این نمونه از کولرها به‌صورت دمنده یا مکشی فعالیت می‌کنند.

  • بدون فن:

کول پدهای بدون فن، برای خنک کردن لپ تاپ از روش‌های مکانیکی کمک می‌گیرند. استفاده از محلول نمکی یا طراحی‌های خاص برای به حداکثر رساندن کارایی سیستم تهویه‌ی لپ تاپ از روش‌هایی هستند که کولرهای بدون فن برای خنک کردن کامپیوتر از آن استفاده می‌کنند. خنک کننده‌های رسانا که حاوی محلول نمکی هستند، با استفاده از این ترکیب گرمای دستگاه را جذب می‌کنند. محلول نمکی با کمک اختلاف دمای به وجود آمده، در لوله‌های مخصوص به گردش در می‌آید و دمای جذب شده را از دست می‌دهد.

این نوع‌از پدها برای استفاده در بازه‌ی زمانی ۶ تا ۸ ساعته مناسب‌هستند و استفاده بیشتر کارایی آن را پایین‌می‌آورد. البته ما استفاده از این کولرها را برای لپ تاپ‌هایی که فن خنک‌کننده‌ی آن‌ها در قسمت زیرین دستگاه قرار دارد، توصیه نمی‌کنیم. چرا که مسیر حرکت هوا را مسدود می‌کنند و باعث خرابی لپ تاپ شما می‌شوند. پس موقع خرید پد خنک‌کننده حتما به این موضوع دقت کنید. پدهای رسانا معمولا از مواد مقاوم به گرما ساخته می‌شوند و به دلیل نداشتن فن هیچ صدایی تولید نمی‌کنند با این حال آن دسته از خنک کننده‌هایی که دارای فن هستند کول پد قوی تری به حساب می‌آیند.

مزایا و معایب استفاده از این دستگاه

کول پدها ابزارهایی بسیار مفید هستند، با این حال عاری از ایراد نیستند. از آنجا که آشنایی با مزایا و معایب هر وسیله‌‌ای کمک شایانی به انتخاب و استفاده‌ی هرچه بهتر آن می‌کند، در ادامه برخی از مهم‌ترین مزایا و معایب این وسیله‌ی جانبی کارآمد را برای شما نام می‌بریم:

فواید کول پد :

  • دمای لپ تاپ را پایین می‌آورد: وظیفه‌ی اصلی این ابزارها پایین نگه داشتن دمای لپ تاپ است. با این کار عمر لپ تاپ افزایش پیدا می‌کند و عملکرد آن بهبود می‌یابد. بررسی‌ها نشان داده‌اند لپ تاپ‌هایی که از کول پد استفاده می‌کنند در حین اجرای برنامه‌های سنگین ۵ درجه خنک‌تر از لپ‌ تاپ‌های عادی هستند.
  • سطح صاف و محکم‌تری برای کار فراهم می‌کند: پدهای خنک‌کننده‌به نحوی طراحی می‌شوند که‌لپ‌تاپ به‌خوبی‌روی آن‌ها ثابت‌بماند. بنابراین برای افرادی که می‌خواهند در هر حالتی با لپ تاپ کار کنند، سطحی صاف و محکم فراهم می‌آورد. این مزیت خنک کننده‌ها برای گیمرها جزو مزایای اساسی به شمار می‌آید چرا که به آن‌‌ها اجازه می دهد در هر وضعیتی به راحتی بازی کنند.
  • طراحی ساده و کاربرمحور: پدهای خنک‌کننده طراحی بسیار ساده‌ای دارند. این ابزارها اصلا پیچیده نیستند و هر کسی می‌تواند به راحتی و بدون دانش خاصی از آن‌ها استفاده کند. شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که ” چگونه از کول پد استفاده کنیم ؟ “ پاسخ بسیار سادست! فقط کافیست USB آن‌را به یکی از پورت‌های USB لپ تاپتان متصل کنید و کول پد را زیر لپ تاپ خود قرار دهید؛ به همین سادگی!

معایب استفاده از کول پد

همانطور که در مورد کاربرد این وسیله و تاثیر مستقیم آن در افزایش طول عمر لپ تاپ آگاهی پیدا کردید، بهتر است یک نکته مهم در مورد کول پدها را بخاطر داشته باشید.

در صورتی که لپ‌تاپ شما نیازی به خنک‌کردن نداشته‌و حرارت‌سیستم در حد معمول‌است، استفاده از کول پد کاملا بیهوده‌است .زیرا مصرف برق، باتری شما را زودتر از قبل خالی می کند .

همچنین باعث اسجاد نویز و ایجاد نوسانات برقی در لپ تاپ شما شده .

همچنین برخی مدل های کول پد ها که از دو فن استفاده می کنند ؛و برخی چراغ های تزئینی بر روی آن ها تعبیه گردیده، مصرف باتری را تحت تاثیر بیشتری می گذارند. راه حل ما استفاده از یک پاوربانک و یا استفاده از یک شارژر 5 ولتی (شارژر موبایل )می باشد  به این ترتیب دیگر برق کول پد از لپ تاپ تامین نمی شود. پس هم به باتری لپ تاپ اسیب نمی رساند و هم ایجاد نوسان در برق لپ تاپ نمی کند . توجه به این نکته ریز و در این حال‌کاربردی می‌تواند در استفاده شما از کول پد بسیار اثر بخش‌باشد .

چه لپ تاپ های بیشتر نیازمند کول پد هستند

در صورتی که از لپ تاپ استوک استفاده می کنید، به دلیل اینکه فن این دستگاه ها قبلا نیز کارکرده است، پیشنهاد می کنیم حتما دستگاه خود را سرویس کرده و از کول پد مناسب استفاده کنید.

در دستگاههای گیمینگ به خاطر اجرای بازی های سنگین و تولید حرارت زیاد . این دستگاه ها را به استفاده از کول پد نیاز مند می کند .

همچنین دستگاههای که افرا با ان داستگاهها کار انیمیشن سازی ویا کارهای که نیاز به گرافیک بالا دارن .

کول پد مناسب برای لپ تاپ من کدام است .

اکنون باید ببینیم کدام چه نوع کول پدی را انتخاب کنیم .

اکثر مدل های موجود در بازار، برای لپ تاپ هایی تا اندازه حداکثر 15 اینچی ساخته شده اند و در صورتی که یک لپ تاپ گیمینگ و یا ورک استیشن 17 اینچی دارید، پیشنهاد میکنیم به صورت حضوری برای خرید مراجعه کنید تا از قرار گیری صحیح بر روی میز مطمئن شوید.

اگر سیستم شما به خنک کنندگی بیشتری نیاز دارد از کول پد های با دو فن استفاده کنید . در ضمن‌چون در بعضی‌از کول پد ها امکان‌سر خوردن‌لپ‌تاپ‌وجود دارد پس‌اطمینان پیدا کنید در کول پد انتخابی‌شما لپ‌تاپ سر نمی‌خورد .

دارندگان لپ تاپ های گیمینگ ، از طرفداران پر و پا قرص کول پدها هستند. تصور کنید، لپ‌تاپ گران قیمت‌شما ناگهان بر اثر فشار و دمای زیاد دچار سوختگی مادربرد یا سی پی یو شود ! پس قبل از هر کاری یک کول پد مناسب و با کیفیت انتخاب کنید .

در صورتی که به دنبال بهترین کول پد برای لپ تاپ گیمینگ در بازار می گردید، پیشنهاد میکنیم عواملی چون قیمت، جنس بدنه، تعداد فن ها و نوع پورت را معیار خرید خود قرار داده و برندهای مطرح از جمله دیپ کول، تسکو و کول کلد را برای خرید کول پد گیمینگ انتخاب کنید.

راهنمای خرید کول پد لپ تاپ

در هنگام خرید خنک‌کننده لپ تاپ باید نکات‌زیر را مدنظر قرار دهید تا پد مناسب‌تری را برای خودتان انتخاب‌کنید:

  • ظرفیت خنک‌کنندگی: درحین خرید حتما باید دقت‌کنید که پد موردنظر شما چند فن‌دارد و قدرت‌چرخش فن‌ها چند دور در دقیقه‌است؟ این موضوعات ظرفیت خنک‌کنندگی پد را نشان می‌دهند. پدی بهتر است که ظرفیت بیشتری برای خنک کردن لپ تاپ داشته باشد.
  • سرعت فن قابل‌تنظیم: برخی از فن‌ها دارای قابلیت تنظیم سرعت هستند. به این ترتیب شما می‌توانید سرعت گردش آن‌ها را متناسب با فعالیتتان تنظیم کنید. این موضوع تا حدودی از سروصدای فن می‌کاهد.
  • منبع تغذیه: دقت کنید که پد خنک‌کننده‌ی شما با USB کار می‌کند یا نیاز به آداپتور دارد.
  • میزان سروصدا: با این که بیشتر پدهای خنک‌کننده بسیار کم صدا هستند، اما توجه به میزان سروصدا یکی از مهم‌ترین فاکتورها در حین خرید است.
  • موقعیت قابل‌تنظیم: برخی از کول پدها به نحوی طراحی شده‌اند که می‌توان موقعیت آن‌‌‌ها را تنظیم کرد، داشتن این قابلیت کمک می‌کند راحت‌تر با آن کار کنید.
  • اندازه: مطمئن شوید که سایز کول پد با لپ‌تاپ شما هماهنگی دارد.
سخن پایانی

خب حتما متوجه شده‌اید که وجود یک کول پد خوب و متناسب تا چه حد برای لپ تاپ شما ضروری‌است؟ این ابزارها واقعا نجات‌دهنده هستند و می‌توانند جلوی بسیاری از خسارت‌هایی را که گرما به لپ تاپتان وارد می‌کند بگیرند. پس معطل نکنید و با توجه به نکاتی که در این مقاله گفتیم، هرچه زودتر یک خنک کننده خوب خریداری کنید تا بتوانید باقی پروژه‌ی مهم‌تان را در آرامش انجام دهید.
راستی شما چه تجربیاتی درمورد کول پد دارید؟ آیا تا به حال از کول پدهای رسانا استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما بهترین برندهای کول پد کدام هستند؟ تجربیات و سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *