آموزش, قطعات کامپیوتر

تفاوت رنگ بندی‌ها در هارد وسترن دیجیتال چه معنایی دارد؟

راهنمای خرید هارد شاید یکی از دم‌دستی‌ترین نیاز‌های هر فردی باشه، خیلی‌ها فکر می‌کنن که خرید و انتخاب هارد کاری نداره. درسته که خرید هارد یک ترا کاری نداره، اما تا حالا فکر کردید این هارد رو برای چه کاری نیاز دارید؟ یا اینکه چطور بهترین هارد رو بر حسب نیازتون تهیه کنید؟ آیا می‌دونید هاردی که برای ذخیره‌ی اطلاعات مناسبه، برای نصب ویندوز و بازی مناسب نیست؟ قبل از خرید یک هارد باید اول از خودتون بپرسید که این هارد رو برای چه کاری نیاز دارید؟ فقط بعد از طرح این سواله که می‌تونین بهترین هارد رو بر حسب نیازتون تهیه کنین. تو این مقاله شما رو با انواع رنگ های هارد وسترن و کاربردهای اون آشنا میکنیم.

وظیفه‌ی هارد دقیقا چیه؟

راهنمای خرید هارد اینترنال

Hard Disk Drive یا به اختصار HDD یک حافظه دائمی است که برای ذخیره کردن داده‌های مورد پردازش کامپیوتر مورد استفاده قرار میگیرد. این حافظه به طور دیجیتالی رمزنگاری شده و اطلاعات را روی سطح مغناطیسی دیسک های خود ذخیره می کند. هرچند این حافظه‌ها در رقابت با SSD ها عقب افتاده‌ا‌ند. اما به علت قیمت مناسب و سازگاری بالا همچنان جزو محبوب‌ترین گزینه‌ها هستند.

برند‌های مختلف هارد اینترنال

همون‌طور که می‌دونید در کشور ما هارد‌های اینترنال با برند‌های مختلفی عرضه میشن و خریداران قدرت انتخاب بالایی دارن. اگه بخوام چند برند معروف و با‌کیفیت رو به شما معرفی کنم؛ می‌تونم از سیگیت، وسترن دیجیتال و توشیبا نام ببرم.

یکی از برندهای باکیفیت و همچنین محبوب هارد در بازار ایران، وسترن دیجیتال (Western Digital) است. این برند آمریکایی محصولات خوش قیمتی را در برای همه طیف از کاربران معرفی نموده است. این محصولات در حجم و همچنن رنگ بندی‌های متفاوت عرضه می‌شوند. شما بایستی بسته به نیاز خود، اقدام به انتخاب و خرید کنید. اما معنی هریک از رنگ بندی‌های این هاردها را می‌دانید؟

هارد وسترن دیجیتال - تفاوت رنگ بندی

وسترن دیجیتال هاردهای خود را در رنج قیمتی متفاوت و برای کاربران اقتصادی تا حرفه‌ای آماده کرده است. وسترن دیجیتال برای سهولت هرچه بیشتر خریداران و کاربران، این هاردها را در چندین گروه بندی رنگی عرضه می‌نماید. در ادامه به معرفی و بررسی هریک از این رنگ بندی‌ها می‌پردازیم تا با اطلاع کامل اقدام به خرید نمایید.

هارد وسترن دیجیتال سبز

خب، اولین رنگی که در این مقاله اون رو بررسی می‌کنیم، رنگ سبز از سری هارد‌های شرکت وسترن دیجیتاله، شما تا پارسال به هر مغازه‌ای وارد می‌شدین و از فروشنده قیمت‌ هارد یک ترابایتی رو می‌گرفتین، فروشنده به‌دلیل اختلاف قیمت 10 هزار‌تومانی این هارد رو به‌جای هارد آبی‌رنگ به شما معرفی می‌کرد و شما هم خوشحال از اینکه یک خرید ارزون و خوب ‌رو تجربه کردید، به خونه برمی‌گشتید.

رنگ سبز هارد وسترن با هدف فضای ذخیره ساز به صورت بهینه طراحی شده است. این هارد کم مصرف و بی سر و صدا با قیمت پایین اغلب مناسب برای آرشیوسازی و ذخیره کردن اطلاعاتی همچون موسیقی و عکس و فیلم بر روی یک هارد ثانویه می باشد این رنگ هارد مناسب استفاده ی مداوم از دیتا نیست و و به همین دلیل برای کارهای محاسباتی همراه با پردازش توصیه نمی شود همچنین برای لپ تاپ ها نیز هارد مناسبی نیست چرا که با وجود خاصیت Intellipower در مواقع عدم استفاده از هارد سرعت چرخش پایین آمده تا مصرف را به حداکثر بهینه بودن برساند.

بهترین حالت استفاده از این هارد، استفاده به‌عنوان هارد دومه؛ یعنی شما هارد اول کامپیوتر خودتون رو که ویندوز و بازی و برنامه‌هاتون رو روی اون نصب می‌کنید، قبلا تهیه‌کردید (ترجیحا از رنگ‌های مشکی و یا آبی). البته قطعا اگه سرعت براتون مهمه، تهیه‌ی یک هارد SSD میتونه شما رو به بهشت ببره.

پس از انتخاب هارد برای سیستم‌عامل و نصب برنامه‌ها، اگر ما به فضای بیشتری نیاز داشته باشیم، بهترین انتخاب برای نگه‌داری آرشیوهامون هارد سبز رنگ وسترن دیجیتاله.

ویژگی‌های هارد وسترن دیجیتال سبز:

  • سرعت کم
  • مناسب برای هارد دوم و ذخیره‌ی اطلاعات
  • مقاوم و با‌دوام
  • قیمت کمتر نسبت به دیگر رنگ‌ها
  • تولید نویز کمتر

هارد وسترن دیجیتال آبی

هارد آبی رنگ همان هارد اولیه برند وسترن می باشد که کاملا مناسب برای کاربری های روزمره و جوابگوی بسیاری از نیازهای کاربران می باشد ضمن این که قیمت معقول و سرعت مناسبی دارد که برای هارد اولیه کامپیوترهای رومیزی ، لپ تاپ ها و برخی ایکس باکس ها مورد استفاده قرار می گیرد و در مدل های بروز تر در این رنگ هارد اطلاعات در یک مرکز متراکم شده اند تا سرعت دست یابی به اطلاعات بالاتر رود.

این سری از هارد‌های وسترن از سرعت بهتری نسبت به هارد‌های سبز برخوردارن و همین موضوع باعث شده که در کامپیوتر‌های خانگی بیشترین استفاده رو داشته باشن. برخلاف هارد سبز وسترن، شما می‌تونید از هارد آبی این شرکت این انتظار رو داشته باشین که از پس‌کارهای محاسباتی و اجرای سیستم‌عامل با سرعت معقول هم بر‌بیاد.

ویژگی‌های هارد وسترن آبی:

  • تولید در ظرفیت‌های 500 مگابایت تا 6 ترابایت
  • حافظه کش از 16 تا 64 مگابایت (هر‌ چه‌قدر این حافظه کش بیشتر باشه سرعت هارد بیشتر میشه)
  • سرعت چرخش 5400 و 7200 RPM (در اینجا هم سرعت بیش‌تر نشونه‌ی قوی‌تر بودن هارده)
  • مناسب برای سیستم‌های خونگی و کار‌های روزمره
  • وجود کمی لرزش و نویز در هارد: البته نگران نباشید، هارد قطعه‌ی مقاومیه

هارد وسترن دیجیتال مشکی

رنگ مشکی هارد وسترن با هدف کارآیی سرعت بالا و بازده بهتر طراحی شده است. این رنگ هارد بالاترین Performance را در میان هارد های وسترن دارا می باشد یعنی سرعتی بالا در خواندن و نوشتن اطلاعات که مناسب برای کارهایی با نیاز به سرعت بالا مانند بازی های ایکس باکس Xbox ، امور پردازشی و محاسباتی ، بوت سریع ویندوز و … می باشد و در این هارد لرزش و سروصدای هارد به حداقل رسیده تا نهایت لوکس بودن و کلاس کاری در آن حفظ شود. پس دور از انتظار نیست که با همه ی این مزایا قیمتی بالا داشته باشد.این هاردها با سرعت بالا و عمر طولانی مناسب کاربران حرفه‌ای با انتظارات بالاست که محدودیت قیمتی ندارند.

وسترن، دیجیتال هارد مشکیش رو برای گیمر‌ها، برنامه‌نویس‌ها و کسانی که با رایانه خودشون کارهای محاسباتی می‌کنن طراحی کرده.

ویژگی‌های هارد وسترن مشکی یا همون بلک

  • تولید در ظرفیت‌های 500 مگابایت تا 6 ترابایت
  • حافظه کش 64 و 128 مگابایتی
  • لرزش کمتر
  • استفاده از دو هسته در چیپ هارد
  • الگوریتم متفاوت برای دست‌یابی به اطلاعات
  • سرعت چرخش 7200 ‌ RPM
  • مقاومت و کیفت بالا

بررسی هارد وسترن دیجیتال قرمز

این هاردها گزینه‌ها قدرمتند و بسیار گران قیمت هستند که کاربرد خانگی ندارند. این هاردها حجم بالایی داشته و در ذخیره سازی دیتا انواع فیلم و عکس کاربرد بالایی دارند. این هاردها در سیستم‌های تحت شبکه NAS و RAID مورد استفاده قرار می‌گیرند و امنیت حفظ اطلاعات در این رنگ هاردها بسیار بالا می باشد.

این هارد‌ها رو می‌‌شه برای ذخیره‌سازی اطلاعات و همچنین فیلم و سریال و فایل‌های ویدیویی تحت شبکه استفاده کرد و یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هارد‌های قرمز، توانایی اون‌ها برای روشن بودن و کار کردن بدون‌وقفه است.

شرکت وسترن با استفاده از فناوری‌ها و همچنین با استفاده از قطعات مقاوم این اطمینان رو به مشتریان خودش میده که این سری از هارد‌ها مشکلی برای کار به‌صورت طولانی‌مدت ندارن. این کمپانی هارد‌های قرمزش رو هم به دو دسته‌ی Wd Red و Wd Red Pro تقسیم کرده که تفاوت‌هایی با‌هم دارن. مثلا نسخه‌ی عادی از سرعت چرخش 5400 و نسخه‌ی حرفه‌ای از سرعت چرخش 7200 بهره می‌بره. این دو هارد از حافظه کش‌ متفاوتی هم برخوردار هستن: نسخه‌ی عادی 64 مگابایت و نسخه‌ی حرفه‌ای 128 مگابایت؛ و البته نسخه‌ی عادی از یه قابلیتی استفاده می‌کنه که دور هاردش به‌مرور هم کم‌تر می‌شه؛ اضافه کنم که این قابلیت بسیار کاربردیه و زمانی که فشار روی هارد نیست، سرعتش کم می‌شه و به همین دلیل طول عمرش هم زیاد می‌شه.

بررسی هارد وسترن دیجیتال بنفش

این هاردها گزینه‌هایی گران قیمت هستند که به منظور ضبط و دخیره داده‌ها به صورت مداوم (۲۴ ساعته) مورد استفاده قرار می‌گیرند. به علت این ویژگی خاص از این هاردها برای بیشتر در خرید دوربین‌ مداربسته و یا سایر کاربردهای خاص در ادارات استفاده می‌کنند. این هاردها سرعت نوشتن بسیار بالایی دارند.

درسته هارد‌های بنفش وسترن دیجیتال مخصوص دوربین‌های مدار‌بسته هستن اما این هارد‌ها قابلیت این‌رو دارن که ماه‌ها بدون خاموشی و استراحت به کار خودشون ادامه بدن و وقایع اتفاق‌افتاده رو ضبط کنن.

ویژگی‌های هارد وسترن بنفش

  • مناسب برای انواع دستگاه‌های DVR و NVR حرفه‌ای موجود در بازار
  • مناسب جهت استفاده 24 ساعته برای مدت طولانی
  • دارای سرعت چرخش 5400 دور در دقیقه البته جدیدا هارد‌هایی با سرعت 7200 دور رو هم اضافه کرده
  • دارای 64 تا 256 مگابایت حافظه‌‌ کش
  • موجود در ظرفیت‌های 1 ترابایت تا 10 ترابایت

بررسی هارد وسترن دیجیتال طلایی

هاردهای طلایی رنگ وسترن دیجیتال حرفه‌ای ترین نسل ذخیره سازی این شرکت هستند که گران قیمت‌ترین لاین این شرکت محسوب می‌شوند. از این هاردها در دیتا سنترهای بزرگ و به منظور فعالیت شبانه روزی استفاده می‌شود. فضای ذخیره سازی این هاردها بسیار بالا بوده و کاربرد عمومی ندارند.

هارد طلایی وسترن به دلیل استفاده از دو پردازنده و استفاده از مرغوب‌ترین قطعات از دوام و کیفیت بالایی برخورداره و همچنین این هارد پرسرعت‌ترین هارد این شرکته و این توانایی رو داره که روزها و سال‌ها بدون وقفه پردازش‌های سنگین سرور رو انجام بده.

ویژگی‌های هارد وسترن طلایی

  • سرعت 7200 دور بر ثانیه
  • حافظه کش 128 و 256 مگابایتی
  • استفاده از محفظه‌ی لرزه‌گیر
  • عرضه در حجم‌های 1 تا 10 ترابایت
  • استفاده از دو پردازنده‌ی دقیق
  • استفاده از قطعات با‌کیفیت

کلام پایانی


در این مقاله سعی کردیم به صورت مختصر شما را معانی رنگ‌ها در هاردهای وسترن دیجیتال آشنا کنیم. شما بایستی با توجه به نیاز و البته بودجه خود اقدام به انتخاب و خرید این هاردها کنید. اما توصیه می‌کنیم برای مصارف عمومی و گیمینگ هارد وسترن دیجیتال آبی انتخاب اول شما باشد. اگر از نظر بودجه محدودیتی ندارید، هاردهای مشکی رنگ وسترن دیجیتال انتخاب بادوام‌تر خواهد بود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *