آموزش, قطعات کامپیوتر

مقایسه پردازنده های Intel و AMD

اصلی‌ترین قطعه‌ی یک کامپیوتر، پردازنده‌ی اونه. پردازنده یکی از مهم‌ترین موارد است که احتمالا بر تصمیم شما در انتخاب سایر قطعات هم تاثیر میذاره. بین تولیدکننده‌های سی پی یو‌ های کامپیوتری، دو شرکت Intel و AMD از قوی‌ترین و معروف‌ترین برندهای تولیدکننده‌‌ی سی پی یو هستن که همیشه با هم رقیب بودن. این دو برند کلی CPU متنوع رو روانه‌ی بازار کردن که هرکدومشون مشخصات و ویژگی‌های خاصی دارن. این تنوع و امکانات زیاد سی پی یو ها، انتخاب رو سخت می‌کنه.حال اولین و مهم‌ترین سوالی که باید از خود بپرسید این سوال ساده است: به همین دلیل ما به مقایسه CPU های Intel و AMD پرداختیم تا شما رو با تفاوت‌های این دو غول پردازنده آشنا کنیم و انتخاب رو براتون راحت‌تر کنیم.

معرفی Intel و AMD پیشتازان تولید CPU

معمولا همه این دو رقیب رو رو با رنگ مخصوص خودشون می‌شناسن: تیم Intel با رنگ آبی و تیم AMD با رنگ قرمز. سی پی یو های این دو شرکت به حدی قدرتمندن که تا چند سال اخیر کسی تصور نمی‌کرد این سی پی یو ها روزی ساخته میشن.

برند Intel ابداع‌کننده‌ ریزپردازنده‌ها

شرکت اینتل در سال ۱۹۶۸ توسط رابرت نویس و گوردون مور راه‌اندازی شد. این شرکت مبدع فناوری ریزپردازنده‌های اکس۸۶ است. اینتل در دهه ۱۹۷۰ میلادی، یکی از قوی‌ترین تراشه‌ها یعنی ۸۰۸۶ را به بازار فروش قطعات کامپیوتری عرضه کرد و شرکت IBM از این پردازنده برای محصول کامپیوتر شخصی (PC) خود استفاده کرد.

در دهه‌های نخست مهم‌ترین رقیب اینتل، شرکت AMD بود، از سال ۲۰۰۰ با تسلط اینتل بر بازار پردازنده‌ها، هر سال سهم بالاتری را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۳ مؤسسه اینتر برند، اینتل را به‌عنوان هفتمین برند ارزشمند جهان معرفی کرد. عمده‌ترین محصولات اینتل عبارت‌اند از پنتیوم و زئون برای سرورها و Core 2 Duo و Intel Core برای رایانه‌های کوچک و کم مصرف.

جدیدترین نسل CPU اینتل هم با نام 11th Gen Rocket Lake در 30 مارس عرضه شد.🤩

نامگذاری CPU های اینتل چطوریه و به چند دسته تقسیم میشن؟

هرکدوم از سی پی یو های اینتل یک اسم منحصر‌به فرد دارن. مثلا Intel Core i5 8400K نشون‌دهنده‌ی چند تا ویژگیه:

  1. Core: نشون میده که این CPU از کدوم سریه.
  2. i5: تعداد هسته‌ها و رشته‌ها به عدد ix بستگی داره. مثلا i5 یعنی 4 یا 6 هسته داره. این عدد هر چی بزرگ‌تر باشه قدرت بالاتری داره. به طور کلی CPU های سری Core i به نسخه‌های i7 ،i5 ،i3 و i9 تقسیم میشن.
  3. 8400: رقم اول این عدد چهاررقمی نشون‌دهنده‌ی نسل CPU هست. مثلا 8400 یعنی نسل 8. سه رقم بعدی مدل سی پی‌ یو هست که هرچی بالاتر باشه یعنی مدل جدیدتریه.
  4. K: پسوند آخر CPU ویژگی خاصی رو نشون میده. در واقع K یعنی اینکه سی پی یو قابلیت اورکلاک داره.
یادتون باشه که Core i با Gen یا نسل فرق می‌کنه. هر چی عدد نسل بالاتر باشه پردازنده قدرت و بازدهی انرژی بیشتری داره.

معنی حروف در نام Intel CPU

اینتل با ارایه انواع مختلف پردازنده ها بخش بزرگی از بازار سی پی یو را در دست دارد. انواع پردازنده اینتل در سرورها، کامپیوترها و اسمارت فون ها استفاده می‌شود. هر نوع پردازنده با داشتن قابلیت های خاص خود ویژگی های خاصی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. برخی از این ویژگی ها در قالب حروف انتهای نام CPU مشخص است. در ادامه جدول تشریح حروف در انواع سی پی یو های اینتل را می‌بینید.

  • Intel Pentium: سی پی یو ارزان قیمتی است که برای کارهای عادی روزانه نظیر ایجاد و ویرایش اسناد، وب گردی و شبکه اجتماعی، پلی کردن موزیک مناسب است.
  • Intel Core-i3: این سی پی یو برای کارهای روزانه، وب گردی و سرچ، انجام بازی‌های کامپیوتری سبک و دانلود آهنگ و به اشتراک گذاری آنلاین عکس‌ها مناسب است.
  • Intel Core-i5: این سی پی یو برای انجام چندین وظیفه به صورت همزمان، کارهای روزانه، انجام بازی‌های کامپیوتری، مشاهده فیلم‌های HD، ایجاد و به اشتراک گذاری فیلم‌های خانگی مناسب است.
  • Intel Core-i7: این سی پی یو برای بازی‌های کامپیوتری حرفه‌ای، اجرای فایل‌های چند رسانه‌ای، ویرایش ویدئو و تجربه مشاهده ویدئوهای سه بعدی مناسب است.

اگر میخواین تفاوت پردازنده های core-i3, corei5, corei-7 رو بهتر بدونین به مقاله ی تفاوت پردازنده های اینتل Core i5 ،Core i3 و Core i7 سر بزنید.

AMD تولیدکننده انوع چیپست ها

AMD Ryzen 7 4700G "final version" spotted; 4.4 GHz boost clock, 8 cores, SMT and an 8 CU GPU set to do battle with the Intel Core i7-10700 - NotebookCheck.net News

شرکت AMD یک سال بعد از تاسیس رقیبش، در منطقه‌ی Sunnyvale ایالت کالیفرنیا کارش رو شروع کرد. AMD از ابتدا روی مدارهای نیمه‌هادی تمرکز کرد. فعالیت AMD به تولید CPU کامپیوتر محدود نمیشه و کارت گرافیک و مادربرد‌های مختلف هم برای Workstationها، کامپیوتر‌های شخصی و سرور‌ها می‌سازه. AMD شرکت ATI رو در سال 2006 خرید تا بتونه با استفاده از اون، سهم خودش رو در بازار پردازنده‌های گرافیکی افزایش بده. AMD اوایل کارش در رقابت با Intel کم آورد و تا آستانه‌ی ورشکست شدن هم رفت اما در سال‌های اخیر با تولید پردازنده‌ها و گرافیک‌های قدرتمند و به‌صرفه قسمت زیادی از بازار رو در دست گرفت و رقیب سرسخت تیم آبی شد.

شرکت ATI را در سال ۲۰۰۶ خرید تا بتواند با استفاده از این شرکت، سهم خود را در بازار پردازنده‌های گرافیکی افزایش دهد و به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پردازنده‌های گرافیکی لقب گیرد.

انواع سی پی یو amd

 

۱. AMD Ryzen Threadripper Processors

یکی از قوی ترین پردازنده ها است که ۳۲ هسته و کش ۱۴۰ مگ دارد و از NVMe و ۴ اسلات رم DDR4 پشتیبانی می‌کند. برای رندرینگ و محتواکارها و حرفه ای ها بسیار مناسب است.

۲. AMD Ryzen Processors with Radeon Graphics

یکی از سریعترین پردازنده ها با ۸ هسته است که برای رندر و ادیت تصویر و ویدئو، گیمینگ HD، استریمینگ ویدئو و HDR بسیار مناسب است.

۳. AMD Ryzen 9 Desktop Processors

یکی از مناسب ترین پردازنده ها با ۱۶ هسته و ۲ اسلات رم DDR4 برای گیمرها و محتواکارها است.

۴. Athlon and A-Series Processors for Desktop

پردازنده های ۴ هسته ای هستند که برای مصارف معمولی استفاده می‌شوند.

  • AMD A4: سی پی یو amd ارزان قیمتی است که برای کارهای عادی روزانه، وب گردی و شبکه اجتماعی، پلی کردن موزیک و مشاهده DVD در رزولوشن HD مناسب است.
  • AMD A6: این سی پی یو amd برای انجام سریعتر کارهای همزمان، مشاهده فیلم‌های Blue-ray یا سه بعدی، انجام بازی‌های کامپیوتری HD یا سه بعدی، ویرایش ویدئوهای HD مناسب است.
  • AMD A8: این سی پی یو amd برای انجام بازی‌های سه بعدی با فعال بودن همزمان دو کارت گرافیک، اجرای همزمان بر روی چندین مانیتور HD و اجرای تمامی برنامه‌های مورد نیاز مناسب است.
  • AMD A10: این سی پی یو amd برای اجرای چندین برنامه به صورت یکباره بدون کندی، اجرای بهتر بازی‌های HD، اجرای بازی‌های سه بعدی و با کیفیت Blu-ray و ویرایش ویدئوها و عکس‌های HD مناسب است.

۵. AMD EPYC

پردازنده های AMD EPYC بدون سوکت و از نوع SoC هستند (SoC چیست؟). این CPU ها در سرورها استفاده می‌شوند مثلا در سرور HPE DL385 G10 و HPE DL325 G10.

مقایسه سی پی یو های AMD و Intel ، برنده آبی‌ها هستن یا قرمز‌ها؟

مقایسه پردازنده های Intel و AMD

این رقابت ریشه‌ی تاریخی داره. در ادامه عملکرد پردازنده‌های AMD و Intel رو با هم مقایسه می‌کنیم تا به جواب برسیم. به نظرتون کدوم تیم برنده‌ی این رقابت دیرینه میشه؟

برخی تفاوت های سی پی یو های amd و Intel عبارتند از:

۱- پردازنده های شرکت Intel به مراتب از پردازنده های شرکت AMD در بسیاری موارد برتری دارند.

۲- محصولات AMD به نسبت محصولات مشابه شرکت Intel قیمت ارزان‌تری دارند.

۳- پردازنده های شرکت Intel معمولاً دو برابر پردازنده های AMD دارای L2 Cache هستند.

۴- پردازنده های AMD بودند که برای اولین بار کنترلر حافظه را درون پردازنده قرار دادند، کاری که Intel انجام نداد.

۵- در شرایط یکسان، AMD CPU در بازی توان پردازشی بالاتری نسبت به Intel CPU دارند در نتیجه در محصولات ایکس باکس و پلی استیشن مورد استفاده قرار گرفته است.

۶- توان بالاتر پردازشی در ای ام دی ها باعث تولید گرمای بیشتر می‌شود که البته برای رفع آن از راهکارهایی برای خنک نگه داشتن چیپ استفاده شده است.

۷- AMD در مولتی تسکینگ همیشه بهتر از اینتل است چون تعداد هسته و تردهای بیشتری دارند. Intel در سرعت و قدرت در پردازش ساده بهتر است.

مقایسه سی پی یو های Intel و AMD از نظر قیمت

میشه گفت قیمت مهم‌ترین مشخصه‌ایه که برای اکثر مشتری‌ها مهمه. AMD ابتدا سیاست کاهش قیمت رو پیش گرفت تا مشتری‌ها رو جذب کنه. به طور معمول پردازنده‌های AMD از پردازنده‌های Intel ارزون‌تر هستن. با این حال، نمی‌تونیم درباره‌ی پرچم‌دار‌های سری Ryzen هم همین رو بگیم. پردازنده‌های میان‌رده AMD مقرون‌‌به‌صرفه‌تر هستن، چون اکثرا قابلیت اورکلاک دارن و هسته و Thread بیشتری ارائه میدن.

 CPU های کدوم برند برای بازی مناسب‌‌تره؟

مقایسه پردازنده های Intel و AMD

گیمر‌های حرفه‌ای می‌دونن که برای اجرای بازی‌های سنگین علاوه بر CPU قوی به یک کارت گرافیک (GPU) جدا نیاز دارن. البته بعضی CPUها مثل Ryzen 5 2400G به پردازنده‌ی گرافیکی هم مجهز شدن که می‎‌تونن بازی‌های سبک‌تر رو اجرا کنن. AMD در این زمینه بهتر عمل کرده و اینتل رو شکست داده. اگه میخواین راجع به گرافیک آنبرد بیشتر بدونین مقاله “بررسی کارت های گرافیک آنبرد و اختصاصی” رو مطالعه کنید.

حرف آخر

خب، مرسی که این مقاله رو خوندین. تا اینجای کار فهمیدیم که هر دوی این برند‌ها، برنده‌ هستن و هرکدومشون بسته به نیاز شما CPUهای متفاوتی می‌سازن. مثلا AMD قیمت بهتری داره اما Intel قدرت پردازش بالاتری داره؛ ولی این تفاوت‌ها اونقدر چشمگیر نیست.

اینتل هنوز بهترین انتخابه حتی برای طرفداران بازی‌های کامپیوتری، اما سی پی یو های AMD نیز قابل اعتمادتر از گذشته شده‌. همچنین اگر قصد دارید هزینه بیشتری برای خرید پردازنده بپردازید، چیپ های Threadripper فوق‌العاده قدرتمند هستند.

در عین حال، تراشه های قدیمی AMD سری FX و A با تراشه‌های اینتل قابل رقابت نیستند و در این نقطه هرگز نخواهند بود. بنابراین اگر به هر دلیلی به نسل‌های سخت افزاری قدیمی‌تر نگاه کنید، توصیه ما اینتل است.

در نهایت انتخاب پردازنده از میان گزینه‌های مختلفی که از سوی اینتل و AMD ارائه میشه تا حد زیادی به نیاز و اولویت‌های شخصی شما بستگی داره.

اگه بین دو مدل سی پی یو گیر کردین که کدوم رو انتخاب کنین میتونید از سایت cpubenchmark.net برای مقایسشون استفاده کنین (اگه حوصله‌ی این همه دردسر رو ندارین 😁، مدل‌های مورد نظرتون رو در بخش نظرات برای ما کامنت کنین تا ما جواب رو بهتون بگیم). در آخر، هرگونه سوال یا انتقادی از ما داشتین تو قسمت نظرات برامون کامنت بذارین و با ما در ارتباط باشین.

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *