آموزش, قطعات کامپیوتر

فرکانس رم یا سرعت رم چیست؟

رم چیست؟

رم قسمتی از سیستم می‌باشد که با عنوان حافظه دسترسی تصادفی شناخته می‌شود. این حافظه اجازه خواندن و نوشتن را با سرعت بسیار بالایی برای دستگاه فراهم می‌کند. فرکانس رم یا سرعت رم در انتخاب بسیار مهم می‌باشد. برای رم محل قرارگیری اطلاعات مهم نبوده و تمامی اطلاعات را در یک سیکل زمانی مشخص پردازش می‌کند. این قابلیت را می‌توان بر خلاف هارد دیسک‌های معمولی بیان کرد.

در هارد دیسک‌های معمولی محل قرارگیری اطلاعات مهم بوده و زمان دسترسی به هر یک از اطلاعات متفاوت است. رم را می‌توان یک حافظه موقت بیان کرد که در صورت قطع شدن منبع تغذیه اطلاعات موجود در آن پاک می‌شوند. این عمل باعث افزایش سرعت رم می‌شود. استفاده از رم به این دلیل است که سیستم، دیتاهای مورد نیاز خود را بر روی آن قرار دهد. سیستم با داشتن اطلاعات مورد نیاز می‌تواند به راحتی و با سرعت بیشتری عملیات خواندن را انجام دهد. سرعت رم از تمامی هارد های موجود بالاتر می‌باشد.

فرکانس RAM یا سرعت RAM چیست؟

باید بدانید که ظرفیت و فرکانس دو مقوله جدا از یکدیگر می‌باشند. ظرفیت، میزان حافظه موجود برای ذخیره سازی می‌باشد که رم می‌تواند در اختیار دیگر قطعات موجود در سیستم مانند پردازنده و کارت گرافیک قرار دهد. هر رم دارای یک حافظه مشخص می‌باشد که در هنگام تولید بر روی ماژول آن درج می‌شود. می‌توان عنوان کرد که حداقل میزان رم برای سیستم های امروزی 4 گیگ می‌باشد. این میزان از رم می تواند به صورت روان برنامه های عادی را اجرا کند. فرکانس رم یا سرعت رم شاخصه متفاوت تری می‌باشد. واحد اندازه گیری این پارامتر مگا هرتز است. این فرکانس نشان می‌دهد که در هر ثانیه، رم چه میزان عملیات را می‌تواند انجام دهد. در مشخصات مربوط به رم بعد از ذکر نسل آن میزان فرکانس را درج می کنند. هرچه این عدد در فرکانس بالاتر باشد سرعت پردازش نیز بالاتر است.

فرکانس یا سرعت رم چگونه تعیین می شود؟

فرکانس موجود در رم یکی از مهم ترین پارامتر های تاثیر گذار بر روی سرعت رم می باشد. نباید تصور کرد که سرعت رم فقط به فرکانس آن وابسته است. عوامل متعددی در تعیین سرعت رم تاثیر گذار هستند. عواملی مانند نسل رم، میزان تاخیر، تک یا دو کاناله بودن رم، داشتن سیستم خنک کننده و ظرفیت حافظه، در سرعت رم تاثیر مستقیمی دارند. برای خرید یک رم مناسب و قوی باید به تمامی این مشخصات دقت کنید.

استفاده در تمامی مادربرد ها

عوامل تاثیر گذار بر روی سرعت رم

در فرکانس رم یا سرعت رم عوامل متعددی تاثیر گذار می‌باشند. می توان از این عوامل به نسل رم اشاره کرد. این نسل بندی با نام DDR نشان داده می شود. تا اکنون 5 نسل از رم ها به بازار عرضه شده اند. نسل 4 بیشترین تنوع را در بازار به خود اختصاص داده اند. این نسل سرعت بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است. در نصب یک رم بر روی سیستم باید به پشتیبانی سیستم خود از آن نسل توجه کنید. تفاوت در نسل‌ها را می‌توانید با چشم نیز مشاهده کنید برای مثال در نسل سوم 204 پین برای رم وجود دارد اما در نسل 4 شاهد 288 پین هستیم. موضوع بعدی در فرکانس رم یا سرعت رم تک یا دو کاناله بودن رم است.

تفاوت رم‌های تک و دو کاناله در تعداد ماژول های بکار رفته در رم می‌باشد. برای مثال می توان گفت که رم تک کاناله 8 گیگابایتی یک ماژول رم داشته و برروی یک اسلات مادربرد نصب می‌شوند. در یک رم 8 گیگابایتی دو کاناله شاهد دو ماژول رم 4 گیگابایتی هستیم که بر روی دو اسلات مادربرد نصب می‌شود. به طور کلی رم‌های دو کاناله پهنای باند بالاتری داشته و می‌توانند سرعت بهتری را در سیستم از خود نشان دهند. برای کاربران عادی و مصارف عادی تر چهار عامل ظرفیت، نسل، نوع پیکربندی و فرکانس برای بررسی کفایت می کند. در مورد استفاده‌های حرفه ای باید موارد دیگری از جمله تاخیر رم، قابلیت اورکلاک و وجود سیستم خنک کننده نیز بررسی شوند.

 

فرکانس رم یا سرعت رم مهم است یا مقدار حافظه

هردو پارامتر به میزان بسیار زیادی در عملکرد سیستم ها تاثیر گذار می‌باشند. باید توجه کرد که میزان حافظه را فدای ظرفیت موجود نکنید. ظرفیت حافظه تا جایی اثر گذار می‌باشد و ظرفیت بیشتر از حد، تاثیر زیادی در کارایی سیستم نخواهد داشت. بهتر است در هنگام خرید رم به فرکانس رم یا سرعت رم توجه بیشتری از میزان حافظه شود.

جمع بندی

برای جمع بندی می‌توان به این نتیجه رسید که فرکانس رم یا سرعت رم یک عامل بسیار تاثیر گذار در انتخاب و خرید رم می‌باشد. شما با استفاده از این مشخصات می‌توانید با توجه به سیستم خود یک رم بسیار عالی را تهیه کنید. خرید را می‌توانید از فروشگاه های اینترنتی و حضوری انجام دهید. در خرید خود به تمامی مشخصات درج شده توجه کنید. برای خرید، برند های معروف و محبوب تر را انتخاب کنید. خرید رم بی کیفیت می‌تواند آسیب و خرابی های زیادی را در سیستم شما به وجود بیاورد. در انتخاب خود اول فرکانس و بعد ظرفیت را بررسی کنید.

وجود نسل بندی در رم ها

سوالات متداول

خیر، عوامل متعددی در تعیین سرعت رم تاثیر گذار هستند. عواملی مانند نسل رم، میزان تاخیر، تک یا دو کاناله بودن رم، داشتن سیستم خنک کننده و ظرفیت حافظه، در سرعت رم تاثیر مستقیمی دارند.

ظرفیت و فرکانس دو مقوله جدا از یکدیگر می‌باشند.

ظرفیت، میزان حافظه موجود برای ذخیره سازی می‌باشد که رم می‌تواند در اختیار دیگر قطعات موجود در سیستم مانند پردازنده و کارت گرافیک قرار دهد. هر رم دارای یک حافظه مشخص می‌باشد که در هنگام تولید بر روی ماژول آن درج می‌شود. می‌توان عنوان کرد که حداقل میزان رم برای سیستم های امروزی 4 گیگ می‌باشد. این میزان از رم می تواند به صورت روان برنامه های عادی را اجرا کند. فرکانس رم یا سرعت رم شاخصه متفاوت تری می‌باشد. واحد اندازه گیری این پارامتر مگا هرتز است. این فرکانس نشان می‌دهد که در هر ثانیه، رم چه میزان عملیات را می‌تواند انجام دهد. در مشخصات مربوط به رم بعد از ذکر نسل آن میزان فرکانس را درج می کنند. هرچه این عدد در فرکانس بالاتر باشد سرعت پردازش نیز بالاتر است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *