تکنولوژی, گیم

تاثیر FPS در اجرای بازی

شاید تا کنون شنیده باشید که حرفه‌ای‌ ترین و با تکنیک ترین گیمرها در خصوص ‏fps صحبت می‌کنند و متوجه منظور کلی آنها از fps نشده‌اید. باید بدانید که اگر تنها یک گیمر معمولی هستید ممکن است fps کاربرد زیادی برای شما نداشته باشد. اما اگر دقیقاً نمی‌دانید که تاثیر fps در اجرای بازی چیست و چرا برای گیمرها مهم است. و یا اینکه چگونه می‌تواند بر روی بازی شما تاثیر بگذارد با ما همراه باشید.

برای اجرای یک بازی کامپیوتری نیاز به برخی قطعات سخت افزار و برخی تنظیمات مخصوص در بخش نرم افزار کامپیوتر می باشد.یکی از مهم ترین این تنظیمات، گرافیک و Fps است.تا چند وقت پیش 60 فریم بر ثانیه به نظر فوق‌العاده می‌اومد و کار همه رو راه می‌انداخت. ولی با رونق گرفتن بازی‌های آنلاین و رقابتی‌تر شدن این صنعت، گیمرها برای رسیدن به برتری هرچند جزئی در بازی‌های مختلف، حاضر به خرج کردن رقم‌های نجومی‌ شدن. و این موضوع باعث شد تا بحث  تاثیر FPS در اجرای بازی‌ از همیشه داغ‌تر بشه.

برای پاسخ به این سوال که FPS چه تاثیری در اجرای بازی‌ها داره ابتدا باید با مفهوم FPS بیش‌تر آشنا بشید، پس در ادامه‌ی این مقاله با ما همراه باشید.

FPS چیست؟

FPS مخفف‌ شده‌ی عبارت Frame Per Second هست که ترجمه‌ی تحت‌الفظی اون میشه فریم بر ثانیه یا نرخ فریم. منظور از فریم بر ثانیه اینه که شما در هر ثانیه چند فریم یا عکس رو می‌بینید.

همه فیلم های که شما مشاهده می کنید برگرفته از تعدادی تصاویر ثابت تشکیل شده است. که این تصاویر به صورت متوالی به نمایش در می آید. این نمایش سلسله وار در مغز انسان این تصاویر را ایجاد می کند که تصویر در حال حرکت است . طبیعتا هرچه تعداد تصاویر ثابت به وجود آورنده یک تصویر متحرک بیشتر باشد شما جزئیات بیشتری از حرکات را خواهید دید.

fps چیست
مغز انسان در هر ثانیه فقط می‌تونه 13 عکس رو پردازش کنه. بنابراین با زیاد شدن تعداد عکس‌ها مغز قادر به تفکیک اون‌ها از هم نیست و درنتیجه ما این تصاویر رو به‌صورت فیلم درک می‌کنیم.

بنابراین، اگر FPS یه بازی 13 عکس یا کمتر باشه ما اون رو به‌صورت چندتا تصویر مجزا می‌بینیم که اصلاً تجربه‌ی خوشایندی نیست و از طرفی هرچی FPS بازی بیش‌تر باشه، بازی روان‌تر اجرا میشه.

 

بهترین میزان Fps در اجرای بازی چقدره؟

 

اینکه بالاخره چند FPS در اجرای بازی مناسبه همیشه بین گیمرها مورد بحث بوده . برخی از آنها معتقدند که 60 اف پی اس برای این امر استاندارد می باشد. ولی بعضی دیگر از آنها بر این باورند این که تعداد کمتر از این نیز می تواند مناسب باشد و عاری از مشکل خواهد بود. بازیکنان دیگری نیز ترجیح می دهند که بازی ها را با اف پی اس بیشتر از 100 اجرا نمایند.

بیشتر بخوانید : فرکانس رم یا سرعت رم چیست؟

what fps is best for gaming

دسته‌بندی FPS ها :

  • 30 فریم بر ثانیه:

شایع‌ترین فریم ریت دیده‌شده در اکثریت کنسول‌های بازی و بعضی رایانه‌های ضعیف همین مقدار است. همچنین این مقدار به عنوان کم‌ترین مقداری که می‌توان برای یک بازی استفاده کرد شناخته می‌شود. با این‌حال بیشتر مردم کمبود و لکنتی را تا کمتر از 20 فریم بر ثانیه هم اطلاع نداده‌اند.

  • 60 فریم بر ثانیه :

60 FPS که معمولاً به عنوان فریم ریت ایده‌آل در نظر گرفته می‌شود، فقط توسط برخی از بازی‌های بهینه‌شده کنسول‌ها قابل دستیابی و بازی کردن است، در حالی که یک رایانه بازی مناسب و معقول قادر به گرفتن 60 FPS در اکثر بازی‌ها خواهد بود، اگرچه بازی های سطح AAA ممکن است نیاز به درجه خاصی از تنظیمات بالا داشته باشند. این مقدار همچنین حداکثر فریم قابل نمایش توسط مانیتور و تلویزیون‌های معمولی است.

  • 120 فریم بر ثانیه:

این فریم ریت تنها توسط رایانه‌های سطح بالایی قابل دسترسی است که یک مانیتور با refresh rate یا نرخ تازه‌سازی 144Hz داشته باشند. 120 FPS به طور قابل توجهی نرم‌تر از مقدار قبلی یعنی 60 FPS است. با این‌حال ، به دلیل نیازهای سخت افزاری بالا و قیمت های بسیار بالاتر از آن، این فریم ریت تنها توسط عده کمی از گیمر های حرفه‌ای استفاده می‌شود. به همین دلیل اگر کاربر گیمینگ هستید هنگام خرید مانیتور باید به نرخ تازه سازی آن توجه کنید.

  • 240 فریم بر ثانیه:

اوج فریم ریتی که امروزه می‌توانید ببینید همین مقدار است. 240 FPS تنها در نمایشگرهایی با نرخ تازه‌سازی 240Hz می‌تواند دیده شود. مثل 120 FPS که فقط می‌توانستید آن را بر روی 144Hz ها ببینید. با این‌حال تفاوت خیلی زیادی میان این دو مقدار دیده نمی‌شود. این امر، همراه با هزینه سخت افزاری حتی بیشتر از پیکربندی قبلی، باعث می‌شود که 240 FPS فقط توسط تعداد کمی از علاقه مندان به بازی مورد هدف قرار گرفته شود.

به خاطر داشته باشید! صرف‌نظر از اینکه سیستمی که در آن بازی می‌کنید چقدر قوی و بازی چقدر بهینه شده باشد پایدار نگه داشتن کامل این فریم ریت‌ها غیرممکن است و نوساناتی را دارند. با این‌حال هر قدر فریم ریت بالاتر باشد، این نوسانات کمتر دیده خواهند شد.

 

بالا بردن نرخ فریم تا 100 یا 120 FPS در بازی‌های سنگین، نیازمند سخت‌افزار بسیار قدرتمندیه و برای رسیدن به این نرخ فریم‌ها باید هزینه‌ی نسبتا زیادی پرداخت کنید.

امروزه بیش‌تر گیمیرها برای بازی کردن، نرخ فریمی بین 60 تا 100 فریم بر ثانیه روانتخاب می‌کنن. در تصویر زیر اختلاف 2 نرخ فریم 60 FPS و 120 FPS رو مشاهده می‌کنید:

تاثیر fps در اجرای بازی

مقایسه نرخ فریم 60 FPS با نرخ فریم‌های پایین‌تر

اغلب در اینکه اف پی اس کمتر از 30 مناسب اجرای بازی نیست هم نظر هستند. مسئله ای که آشکار است، وضوح تصاویر در بازی های با اف پی اس 60 می باشد. البته در اف پی اس fps های پایین تر از این نیز امکان بازی وجود دارد، اما کیفیت کمتر شده و ممکن است نتوانید از بازی خود لذت ببرید. در زیر می توانید اختلاف دو نوع اف پی اس را با توجه به تصویر ببینید:

تاثیر FPS در اجرای بازی

به‌طور کلی، میشه گفت FPS لازم برای هر بازی با بازیه دیگه متفاوته. طبیعتا کسی که minecraft بازی می‌کنه، نیازی به نرخ فریم‌های بالا نداره ولی در بازی‌های Shooter PvP، مثل Call of Duty یا Rainbow 6، که نیاز به واکنش‌های سریع هست، نرخ فریم اهمیت بیشتری پیدا می‌کنه.

نحوه تشخیص میزان FPS در سیستم شما:

حالا که با مفهوم FPS و تاثیرش روی اجرای یک بازی آشنا شدید، می‌خوایم به شما آموزش بدیم که چطوری FPS یک بازی رو روی سیستم خودتون تشخیص بدید.برای اینکه متوجه شوید که اف پی اس در سیستم شما چند است نرم افزار های متعددی وجود دارند، در این بخش به معرفی برخی از آنها خواهیم پرداخت.

1- نرم افزار NVIDIA GetForce Experience

در صورتی که در سیستم شما یک کارت گرافیک NVIDIA تعبیه شده باشد، توسط نرم افزار ذکر شده امکان مشاهده نرخ اف پی اس بازی در سیستم و نیز ارتقای کارت گرافیک برای شما فراهم می باشد.

با استفاده از این نرم‌افزار می‌تونید درایور کارت گرافیک خودتون رو هم Update کنید.

برای مشاهده‌ی نرخ فریم یک بازی ابتدا در نرم‌افزار NVIDIA GeForce Experience وارد قسمت تنظیمات بشید. سپس گزینه‌ی Overlays رو انتخاب کنین و روی گزینه‌ی FPS Counter کلیک کنید. در مرحله‌ی بعد مکانی رو که می‌خواید نرخ‌ فریم بازی روی نمایشگر نشون داده بشه، انتخاب کنید. حالا وارد بازی دلخواه‌تون بشید تا نرخ فریمی رو که کارت گرافیک در اختیار شما قرارمیده، ببینید.

2- نرم افزار MSI Afterburner

در صورتی که سیستم شما دارای کارت گرافیک NVIDIA نمی باشد، یا اینکه امکان استفاده از نرم افزار NVIDIA GetForce Experience بنا به هر دلیلی امکان پذیر نیست، نرم افزار MSI Afterburner به شما کمک می کند تا بتوانید اف پی اس بازی های متفاوت را مشاهده کنید. این نرم افزار امکانات دیگری مانند میزان استفاده از پردازشگر و رم را به صورت درصد به شما ارائه می دهد.

یکی از نکات مثبت MSI Afterburner اینه که درصد استفاده از Cpu و Ram سیستم رو هم به شما نشون میده.

افزایش FPS در بازی ها امکان پذیر است؟

یکی از سوالات پرتکراری که از ما میشه اینه که چطوری می‌تونم FPS سیستمم رو بالا ببرم؟ برای جواب دادن به این سوال باید اول از خودمون بپرسیم چقدر بودجه برای خرج کردن داریم!! به‌طور کلی دو راه برای بالا بردن نرخ فریم وجود داره:

  1. ارتقای سخت‌افزار:

تقریبا تمام قطعات سیستم به‌نوعی روی مقدار FPS سیستم شما تاثیرگذارن، ولی به‌طور کلی بیش‌ترین تاثیر، اول برای کارت گرافیکه و بعد از اون CPU. البته گاهی ارتقای رم هم می‌تونه تاثیر چشم‌گیری روی بالا بردن نرخ فریم سیستم شما داشته باشه.

  1. روش‌های نرم‌افزاری:

    • حالت Game mode رو در ویندوز 10 فعال کنید.
    • درایور‌های سیستم خودتون رو به‌روزرسانی کنید.
    • تنظیمات بازی خودتون رو بهینه‌سازی کنید.
    • رزولوشن صفحه نمایش سیستم‌تون رو پایین‌تر بیارید.

حرف آخر

ما در این مقاله سعی کردیم تا با ارائه توضیحاتی شیوا و شفاف برای شما دوستان توضیح دهیم که اف پی اس چیست و چه کاربردی در بازی‌ها دارد. پس از مطالعه مطالب موجود در این متوجه مقاله تاثیر FPS در اجرای بازی خواهید شد.الآن که با مفهوم FPS و تاثیر اون در اجرای بازی‌ها آشنا شدید، می‌تونید سیستم خودتون رو محک بزنید. همچنین اگر کارت گرافیک قدرتمندی دارید، می‌تونید نرخ فریم بازی‌های خودتون رو افزایش بدید تا از اجرای بازی‌ها لذت بیشتری ببرین.

سوالات متداول

تمامی فیلم ها و بازی هایی که در صفحه نمایش شما وجود دارند، از تعداد زیادی عکس و پیکسل تشکیل شده اند که پشت سر هم نمایش داده می شوند. Frame Per Second (فریم بر ثانیه) در واقع نشان دهنده تعداد تصاویر یا پیکسل های نمایش داده شده در یک ثانیه می باشد. یعنی مشخص می کند که شما در یک ثانیه چه تعداد فریم را می بینید.

وقتی که اینترنت ضعیفه باعث میشه پینگ‌ بره بالا و بازی‌ لگ بگیره و شما فکر کنید که مشکل از فریم ریته! ولی در اصل سرعت اینترنت به FPS ربطی نداره.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *