آموزش, اینترنت و امنیت, ویندوز و نرم افزار

آنتی ویروس چیست و چگونه کار می کند؟

آنتی ویروس چیست و چگونه کار می‌کند؟ در این مقاله سعی می‌کنیم به این پرسش مهم پاسخ دهیم و شما را با این مبحث آشنا سازیم.

آنتی ویروس

آنتی ویروس چیست؟

پس از تعویض ویندوز نصب یک آنتی ویروس قوی امری ضروری می باشد. اما شاید برایتان سوال پیش بیاید که این نرم افزار چیست، و اهمیت آن برای کامپیوتر به چه علت می باشد. ویروس ها و برنامه های مخربی وجود دارند که از راه های مختلف بر روی سیستم ما قرار می‌گیرند و اجرا می شوند. همین امر سبب ایجاد مشکلات زیادی برای سیستم یا موبایل ما می‌گردد.

آنتی ویروس قوی توسط یک دیتا بیس قوی نیز ساخته شده است. اگر بر روی سیستم شما این برنامه نصب نشده باشد راه ورود ویروس ها باز می‌گردد و دردسرهای زیادی را برای شما و کامپیوترتان ایجاد می‌کند.

آسیب های ناشی از ویروس ها

ویروس ها سبب، آسیب زدن به فایل ها، کاهش شدید سرعت سیستم، فراهم کردن محیطی برای هک شدن سیستم و… می‌شوند. افرادی که با رایانه ها سر و کار دارند مطمئنا یکبار هم‌که شده درگیر مشکلات ویروسی سیستم خود شده اند، و این ویروس ها مشکلات زیادی را برای آنها ایجاد کرده اند.

موتور جستجو آنتی ویروس ها هسته مرکزی آن ها می باشد. این موتورهای جستجو با وجه به الگوریتمی‌که‌دارند به‌بررسی فایل وسیستم می‌پردازند تا در مدت کوتاهی بتوانند آلودگی را مشخص‌کنند.

ویژگی های یک آنتی ویروس قوی

یک آنتی ویروس خوب و قوی باشد قابلیت شناسایی سریع ویروس ها را بر روی سیستم داشته باشد. باید دارای یک دیتا بیس قوی و قدرتمند باشد. توان بالایی برای پاک کردن ویروس ها داشته باشد. از توانایی آپدیت شدن به صورت خودکار نیز برخوردار باشد. به صورت مداوم پشتیبانی از سیستم را انجام دهد.

خرید کردن آنتی ویروس های معتبر و خرید از لایسنس های قانونی سبب به روز رسانی همیشگی آنتی ویروس شما می شود. برای کامل تر گشتن راه حل‌های امنیتی، قابلیت‌های Firewall، آنتی اسپم و آنتی فیشینگ را نیز این شرکت های معتبر به نرم افزار خود اضافه می‌نمایند.

عدم استفاده از آنتی ویروس قوی

این ها چند نمونه از ویژگی های یک نرم افزار قوی می باشد. اگر از آنتی‌ویروس قوی‌و قدرتمندی استفاده‌نشود ویروس‌هایی که برروی کامپیوتر وجود دارند نیز شناسایی نمی‌شوند. همین امر نیز سبب می شود که ویروس ها و بدافزارها به سیستم آسیب بزنند و دیگر نتوان کاری برای سیستم انجام داد.

آنتی ویروس

نحوه عملکرد این نرم افزار

آنتی ویروس ها دارای موتور جستجو قوی، دارای دیتا بیس منظم و دقیق، آنتی‌ایکس، سیستم اسکن مناسب و فشار کم بر سیستم، توان بالا در حذف بدافزار ها و… می باشند.

عملکرد آنها به این صورت می باشد که فایل و اطلاعات سیستم شما را با دیتابیس خود مقایسه می‌نمایند. اگر با فایلی مشکوک و یا مخرب روبه رو شوند آن را به عنوان ویروس داخل بلک لیست یا همان لیست سیاه می‌برند. در این مرحله فایل مشکوک و مخرب توسط این نرم افزار مجدد بررسی می‌شود‌.

جدیدا شرکت های آنتی ویروس در کار خود ارتقا ایجاد کرده اند، به این صورت که مشترکانی که این نرم افزار را بر روی سیستم خود نصب دارند، از طریق سایت وارد لابراتوار می شوند. سپس این سایت فایل هایی که مشکوک و یا مخرب می‌باشد را اسکن می کند تا بتواند ماهیت آن ها را مشخص نماید. سپس این ویروس ها با استفاده از جدیدترین برنامه روز دنیا پاک می شود و دیگر آسیبی به سیستم نمی تواند وارد کند.

با توجه به وظیفه این برنامه می توان نتیجه گرفت که وجود یک آنتی ویروس قوی برای سیستم ما می تواند حیاتی باشد. به خاطر همین موضوع پس از نصب ویندوز باید اولین کاری که انجام میدهید نصب یک آنتی ویروس مطمئن باشد.

ویژگی برنامه

این برنامه سه ویژگی اسکن کامل سیستم، اسکن سریع و اسکن در حین دسترسی را دارا هستند اسکن کامل سیستم با صرف زمان زیادی تمام فایل‌ها و اطلاعات را بررسی می‌کند. اسکن سریع ویژگی‌می‌باشد که بیشتر این برنامه ها آن را دارا می باشند.

یکی‌از شیوه‌های مهم‌در عملکرد این برنامه‌ها اسکن در حین دسترسی می‌باشد و مهم‌ترین ویژگی امنیتی یک این برنامه‌است.

آنتی ویروس

اهمیت به روز بودن این نرم افزار

به روز بودن آنتی ویروس برای کامپیوتر و سیستم‌ما بسیار حیاتی می باشد. زیرا کامپیوتر ها به طور مداوم در معرض حمله عوامل خارجی و ویروس ها می باشند. آپدیت و به‌روز شدن‌این برنامه سبب‌می‌شود که‌این ویروس‌ها به‌بانک اطلاعاتی‌این نرم افزار منتقل شوند، ودیگر کامپیوتر به‌این ویروس‌ها آلوده‌نگردد.

پس این نرم افزار وظیفه پاکسازی سیستم و کامپیوتر شما را دارند. آنها به دنبال برنامه هایی می‌گردند که نباید بر روی سیستم شما باشند و ناشناس هستند. با رعایت یکسری اصول‌ونصب آنتی‌ویروسی قوی می‌توانید از آلوده‌شدن سیستم به بدافزارها جلوگیری کنید. آنتی ویروس های مدرن یک سیستم امنیتی بر روی کامپیوتر ها می باشند که عملکرد بسیار قوی دارند.

نتیجه گیری:

حال‌که با آنتی ویروس و نحوه عملکرد آن آشنا شده‌اید بهتر می‌توانید نیاز سیستم‌برای نصب این نرم‌افزار را درک‌کنید. این برنامه یک نرم افزار عالی برای کمک به افراد می باشند تا سیستم و کامپیوترها را از گزند بدافزارها و ویروس ها در امان‌نگه دارند. برای اطلاع از آخرین اخبار مربوطه می توانید صفحه اینستاگرام ما را دنبال کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *