آموزش, قطعات کامپیوتر

قابلیت اورکلاک چیست؟

برای تمامی افرادی که از سیستم‌ها به صورت‌های مختلف استفاده می‌کنند این سوال پیش آمده است که قابلیت اورکلاک چیست؟ برای پاسخگویی به این سوال تا انتها همراه ما باشید. معنی اورکلاک را می‌توان افزایش سرعت سخت افزار بیان کرد. قطعات مختلفی در دل سیستم مانند CPU ،GPU و رم قابلیت اورکلاک را دارند. برای هریک از این قطعات شاهد فرکانس کاری مشخصی هستیم. این فرکانس کاری توسط شرکت سازنده تعیین می‌شود. این فرکانس علاوه بر سرعت مناسب ایمنی را با توجه به سیستم‌های خنک کننده در نظر داشته است.

فرکانس کار به معنی آن است که هر قطعه در هر ثانیه چه تعداد سیکل کاری را به طور کامل انجام می‌دهد. این فرکانس در سیستم‌های امروزی با واحد گیگا هرتز اندازه گیری می‌شود. با اورکلاک کردن شما امکان انجام تعداد عملیات بیشتری در هر ثانیه را برای سیستم فراهم می‌کنید. پس می‌توان گفت که شما با قابلیت اورکلاک سرعت سیستم خود را افزایش می‌دهید. این افزایش سرعت می‌تواند مزایا و معایب مختلفی را در بر داشته باشد. باید دقت داشت که با اورکلاک کردن سیستم خود باعث افزایش مصرف انرژی خواهید شد. این مصرف انرژی و افزایش سرعت باعث تولید گرمای بیشتر در مدار می‌شود. باید دقت کرد که خنک کنندگی در سیستم بسیار مهم می‌باشد. آسیب‌های جزئی در سیستم باعث ناپایداری آن خواهد شد.

مزایای قابلیت اورکلاک چیست؟

حال که با قابلیت اورکلاک چیست آشنا شده‌اید باید مزایای آن را نیز بدانید تا بتوانید یک انتخاب درست در این عملیات را داشته باشید. از مزایای اورکلاک می‌توان به افزایش سرعت قطعاتی مانند پردازنده و کارت گرافیک اشاره کرد. این افزایش سرعت باعث بالا رفتن کارایی سیستم شما خواهد شد. با استفاده از این قابلیت می‌توانید با هزینه بسیار کمتر پردازنده و قطعات رده پایین‌تر را خریداری کنید.

در هنگام خرید باید توجه کنید که شما قصد اورکلاک کردن را دارید یا نه. در اورکلاک کردن باید بسیاری از قطعات و لوازم سیستم از ابتدای امر متناسب با این اقدام تهیه شوند. اگر رم و پردازنده خود را اورکلاک کنید اما از هارد HDD استفاده کنید سرعت چندانی را مشاهده نخواهید کرد. باید برای مشاهده تغییر سرعت از یک هارد SSD استفاده کنید. اورکلاک در کارت گرافیک نیز بسیار مورد توجه می‌باشد. با اورکلاک در کارت گرافیک سرعت سیستم شما افزایش پیدا نمی‌کند و تنها می‌توانید تغییر را در بازی ها و برخی برنامه‌های گرافیکی شاهد بود.

معایب اورکلاک

 بعد از دانستن مزایای این اقدام باید بدانیم معایب قابلیت اورکلاک چیست. دانستن معایب این قابلیت می‌تواند در انتخاب شما کمک شایانی داشته باشد. یکی از خطر های احتمالی را می‌توان کاهش طول عمر سخت افزار مد نظر عنوان کرد. این خطر با توجه به دمای ایجاد شده به وجود می‌آید. به دلیل اینکه اورکلاک کردن یک اقدام معمول نمی‌باشد شما باید دقت داشته باشید که با این کار گارانتی سخت افزار را از بین می‌رود. باید توجه داشت که این عملیات می‌تواند به سیستم شما آسیب وارد کند. افرادی که از این قابلیت استفاده می‌کنند باید تمامی موارد مربوط به خنک کنندگی سیستم را به خوبی رعایت کنند. دمای سیستم تنها عاملی است که در این اقدام باعث ایجاد خرابی‌های متعدد می‌شود. اگر بتوانید دما را کنترل کنید این قابلیت بسیار کارآمد خواهد بود.

آیا هر سیستمی قابلیت اورکلاک را دارد؟

امروزه با توجه به اینکه شرکت‌های تولید کننده قطعات روی محصولات خود حساسیت بالایی دارند در بسیاری از آن‌ها شاهد قفل کردن این قابلیت هستیم. بسیاری از مدل‌ها این قابلیت را برای سیستم‌های تولیدی خود قفل می‌کنند. در سری های متعددی می‌توان شاهد قابلیت اورکلاک بود. برای مثال در سری K شرکت اینتل این قابلیت قفل نشده و می‌توان تغییرات را بر روی آن انجام داد. قفل کردن این قابلیت را می‌توان عرضه محصولات قدرتمند تر عنوان کرد. با توجه به اینکه سخت افزارهای بسیار قوی از شرکت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند می‌توانید با مقداری هزینه بیشتر و بدون ریسک سرعت مد نظر را دریافت کنید.

اورکلاک را چگونه انجام دهیم؟

شاید مهم ترین سوال در رابطه با اورکلاک برای افراد این باشد که به چه صورت اورکلاک کنیم. باید توجه داشت که دسترسی به تغییر سرعت پردازنده به وسیله نرم افزار های مختلفی امکان پذیر می‌باشد. شرکت‌های مختلف با نرم افزارهای متفاوتی این قابلیت را فراهم کرده اند. می توانید با توجه به مدل کارت گرافیک و شرکت سازنده آن نرم افزار مربوطه را نصب و اجرا کنید. در داخل نرم افزارهای موجود می‌توانید دسترسی لازم را به دست آورید.

برای اورکلاک کردن پردازنده باید به قسمت بایوس سیستم رفته و در آنجا تغییرات را انجام دهید. در آنجا می‌توانید دو نوع تغییر عمده را ایجاد کنید. این تغییر می‌تواند در ضریب کلاک پایه و در سرعت کلاک پایه اتفاق افتد. نکته بسیار مهم در اورکلاک این است که باید به صورت کم کم و تدریجی تغییرات اعمال شود.

سوالات متداول

 

خیر، بسیاری از شرکت‌ها این قابلیت را برای سیستم‌های تولیدی خود قفل می‌کنند.

خیر، یکی از خطرهای احتمالی قابلیت اورکلاک، کاهش طول عمر سخت افزار مد نظر می‌باشد. این خطر با توجه به دمای ایجاد شده به وجود می‌آید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *