آموزش, قطعات کامپیوتر

تفاوت سیستم خنک کننده هوایی و آبی کامپیوتر در چیست؟

cooling system

سیستم خنک کننده هوایی با خنک کننده های آبی تفاوت هایی دارد. همان طور که می دانید به طور کلی دو نوع سیستم خنک کننده برای کامپیوتر وجود دارد. هر یک از این خنک کننده ها دارای ویژگی ها و کاربردهایی خاص هستند. در این محتوا به بررسی تفاوت های موجود بین سیستم خنک کننده آبی و هوایی کامپیوترها می پردازیم. همچنین ویژگی ها و کاربردهای آن ها را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. پس تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

انواع سیستم خنک کننده

همان طور که بیان شد، انواع سیستم خنک کننده کامپیوتر به دو دسته کلی تقسیم می شوند. سیستم های خنک کننده آبی و هوایی به عنوان این دو دسته شناخته می شوند. وظیفه سیستم خنک کننده، جلوگیری از داغ شدن بیش از حد اجزای سیستم است. داغ شدن اجزای سیستم ممکن است باعث بروز خرابی در آن شود. بنابراین وجود خنک کننده ها برای سیستم ضروری می باشد. در ادامه توضیحاتی در مورد این سیستم های خنک کننده و ویژگی های آن ها به شما ارائه می کنیم.

خنک کننده هوایی

خنک کننده هوایی

توضیح سیستم خنک کننده آبی

سیستم خنک کننده آبی چیست؟ خنک کننده های آبی در کنار سیستم خنک کننده هوایی از کاربرد ویژه ای برخوردارند. این خنک کننده ها نسبت به خنک کننده های هوایی پیشرفته تر هستند و از قیمت بالاتری برخوردارند. قدرت و سرعت خنک کنندگی در این کولرها نیز به مراتب بیشتر است. در این خنک کننده ها از لوله هایی استفاده شده است که از آن ها یک مایع یا گاز عبور می کند. این مایعات از طریق یک پمپ که در بالای پردازنده نصب می شوند به لوله ها انتقال پیدا می کنند. از این طریق عملیات خنک سازی اجزای سیستم انجام خواهد شد.

مایع موجود در سیستم خنک کننده آبی معمولا آب مقطر است که با اضافه شدن یک ماده هادی، در مسیر لوله ها امتداد پیدا می کند. این لوله ها در سراسر سیستم پخش شده اند و از داغ شدن اجزای آن جلوگیری می کنند.

توضیح سیستم خنک کننده هوایی کامپیوتر

 سیستم خنک کننده هوایی از ابتدایی ترین انواع خنک کننده شناخته می شود. البته امروزه این سیستم های خنک کننده نیز شکل پیشرفته تری به خود گرفته اند و از حالت ابتدایی خود خارج شده اند. این کولر ها از پر طرفدارترین نمونه های خنک کننده در ایران و جهان شناخته می شوند. ساختار ساده، کیفیت مناسب و قیمت به صرفه باعث شده تا از این خنک کننده ها استقبال ویژه ای صورت گیرد.

سیستم خنک کننده هوایی با استفاده از اجزایی مانند فن و هیت سینک ساخته می شود. این اجزا به صورت مستقیم روی سیستم پردازنده مرکزی قرار می گیرند و از داغ شدن بیش از حد آن جلوگیری خواهند کرد. با توجه به کارکرد خوب و قیمت به صرفه، خنک کننده های هوایی دارای نواقصی نیز می باشند. داشتن صدای زیاد و نویز، کیفیت پایین تر نسبت به خنک کننده های آبی و… از جمله نواقص این کولرها به شمار می روند.

توضیح خنک کننده AIO یا مدار بسته آبی

خنک کننده های AIO به عنوان دسته ای از خنک کننده های آبی شناخته می شوند. این نوع کولرها، به صورت قطعاتی مجزا ساخته می شوند و قابلیت نصب روی اجزای مختلف سیستم را دارند. در واقع نمی توان این خنک کننده ها را شخصی سازی کرد. اگر بخش خاصی از سیستم شما به طور مداوم داغ می کند، می توانید برای رفع مشکل آن از خنک کننده های AIO استفاده کنید.

سیستم خنک کننده هوایی کامپیوتر یا آبی؟

با وجود توضیحاتی که برای سیستم خنک کننده هوایی و همچنین خنک کننده های آبی بیان کردیم، احتمالا این سوال در ذهن شکل گرفته که کدام مورد برای استفاده شما بهتر است؟ پاسخ این سوال به میزان استفاده شما از سیستم بستگی دارد. اگر با سیستم خود کارهای معمولی و روزانه را انجام می دهید، سیستم خنک کننده هوایی به شما توصیه می شود. از بهترین خنک کننده های هوایی موجود در مجموعه آونگ می توان به فن خنک کننده سی پی یو مدل TINYCOOL 90 اشاره کرد. این فن علاوه بر کیفیت خوب، دارای قیمت ارزانی نیز می باشد.

اما اگر قصد پردازش داده های سنگین با کامپیوتر خود را دارید، بهتر است از سیستم خنک کننده آبی استفاده کنید. همچنین اگر بخشی از کامپیوتر شما تحت فشار بیشتری است، می توانید با نصب خنک کننده های AIO روی آن، این فشار را تا حد زیادی کاهش دهید. از بهترین خنک کننده های آبی موجود در سایت آونگ نیز می توان به خنک کننده پردازنده گرین GLC120A اشاره کرد.

نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت که اگر میزان استفاده از کامپیوتر شما در حد انجام کارهای روزمره است، می توانید با خرید سیستم خنک کننده هوایی، قابلیت های سیستم خود را ارتقا دهید. اما اگر به خنک کننده های سطح بالا و پیشرفته نیاز دارید، بهتر است از خنک کننده های آبی استفاده کنید.

خنک کننده AIO

خنک کننده AIO

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *