راهنمای خرید

راهنمای خرید حافظه اس اس دی

حافظه اس اس دی

اگر برای خرید SSD سری به بازار بزنید با جعبه هایی پر از نوشته های عجیب و غریب روبرو می شوید که احتمالاً جز سردرگم شما فایده دیگری ندارند. در نهایت‌احتمالاً تصور می‌کنید این‌موارد اهمیت‌چندانی‌ندارند و فقط ظرفیت‌و شاید هم‌سرعت مهم‌است؛ غافل‌از اینکه‌فرصت یک‌ خرید اس اس دی هوشمندانه را از خود گرفته‌اید. اما خرید یک اس اس دی به‌سادگی هارد دیسک نیست‌و به‌همین‌دلیل تصمیم‌گرفتیم‌راهنمای‌کاملی برای‌خرید این‌حافظه‌ها را در اختیارتان قرار‌دهیم. در این مقاله قصدداریم راهنمای خرید حافظه اس اس دی رو بررسی کنیم.

نکات مهم در خرید حافظه SSD

خرید اس اس دی

بر خلاف‌هارد دیسک‌ها که کارایی آن‌ها بسیار به‌هم نزدیک‌است، کارایی‌درایوهای SSD، حتی‌دو مدل مختلف از یک سازنده می‌تواند بسیار متفاوت‌باشد. یکی از نکات مهم در خرید درایوهای SSD، طول عمر یا دوام است، چرا که تعداد دفعات خواندن و نوشتن درایوهای SSD یا به طور دقیق‌تر سلولهای حافظه SSD کاملاً محدود است. از این رو هیچ عجیب نیست که درایوهایی با طول عمر، کارایی و سرعت خواندن و نوشتن بسیار متفاوت در دسترس هستند.

انتخاب بر اساس سرعت

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، حداکثر سرعت خواندن و نوشتن متوالی درایو را اعلام می‌کنند اما در نظر داشته باشید که سرعت‌های اعلام شده توسط سازنده صرفاً اسمی است و لزوماً قابل دست یابی نخواهد بود.

فاکتورهای تعیین کننده طول عمر؛ MTBF و TBW

یکی از اصلی ترین سوالاتی که همواره در مقایسه هارد دیسک ها و اس اس دی ها مطرح می شود این است که طول عمر کدام کمتر است و آیا اس اس دی های آنقدر کم دوام هستند که نگرانشان باشیم؟ برای پاسخ به این سوالات باید به دو موضوع اشاره کنیم: MTBF و TBW.

معمولاً سازندگان درایوهای SSD، طول عمر تخمینی محصولات خود را ذکر می کنند. این مقدار که واحد آن ساعت است، بیانگر فاصله تخمینی بین خرابی درایو است. هرچه که M.T.B.F درایو بالاتر باشد، شانس خرابی آن کمتر خواهد بود.

MTBF میانگین زمان بین دو خرابی است. به عبارتی مشخص کننده مدت زمانی است که انتظار می رود یک سیستم در حال کار دوباره خراب شود. در بسیاری‌از تجهیزات‌کامپیوتر از جمله هارد دیسک‌ها این عدد در حدود یک تا ۲ میلیون ساعت وگاه‌بیشتر اعلام می‌شود. در اس اس دی ها هم شرایط کم و بیش مشابه است. اما TBW که‌در اس اس دی ها به‌آن اشاره می‌شود میزان تحمل‌درایو بر اساس مقدار ترابایت نوشته‌شدن‌روی چیپ‌ها است. TBW در هارد دیسک ها اهمیت چندانی ندارد چرا که از نظر تئوری می توان تا بی نهایت ترابایت روی هارد دیسک ها نوشت اما در SSD ها باید به آنها توجه کرد.

انواع SSD  از نظر نوع سلول های حافظه

برخلاف هارد دیسک‌ها، کارایی، دوام و اطمینان پذیری درایوهای SSD به هیچ عنوان برابر و حتی نزدیک به هم نیست. از این رو در هر ظرفیت، حداقل سه گزینه پیشنهادی خواهیم داشت. از آنجایی که درایوهای SSD از نظر فنی پارامتر‌ها و نکات زیادی دارند، از بیان آن‌ها و دشوار‌تر کردن انتخاب برای شما صرف نظر می‌کنیم و ما با در نظرگرفتن همه عوامل و پارامترهای مهم، بهترین‌ها را برایتان لیست کرده‌ایم تا به آسانی و سادگی هرچه تمام، بر اساس ظرفیت و بودجه بتوانید بهترین درایو SSD موجود بازار را تهیه کنید.

اس اس دی SATA و NVME

 عملکرد خواندن و نوشتن تصادفی

سازندگان درباره تاثیر ویژگی هایی چون تعداد دستور العمل های خواندن و نوشتن قابل اجرا در هر ثانیه (IOPS) یا همان عملکرد تصادفی، زیاده روی می کنند و تاثیر آن در استفاده واقعی اغلب مواقع نامحسوس است. با اینکه هرچه مقدار IOPS بالاتر باشد بهتر است و منکر این موضوع نیستیم، اما در عمل محسوس نیست، چراکه از یک حد به بعد برای اغلب کاربران بی استفاده است.

در حقیقت تنها زمانی IOPS  بالا مفید واقع می شود که از SSD برای کارهای بسیار پیچیده و سنگین نظیر نگه داری دیتابیس (پایگاه داده) یا اجرای برنامه های با حجم نوشتن و خواندن بالا (و نه برنامه های معمولی) متعدد به صورت هم زمان استفاده شود. بنابراین خیلی به عملکرد تصادفی حساسیت نشان ندهید و همان عملکرد ترتیبی اهمیت بیشتری دارد.

خرید ssd

SSDهای نوع M.2 سریع‌تر از نوع SATA نیستند
بسیاری‌تصور می‌کنند SSDهای‌ساخته‌شده‌در فرم‌فاکتور M.2 از نوع SATA سریعتر و بهتر هستند. اما باید بگوییم‌لزوماً چنین‌نیست و می‌توانند عملاً تفاوتی نداشته‌باشند.

SSDهای M.2 بر اساس رابطی که از آن بهره می گیرند به دو نوع SATA III 6.0Gb/s و  PCI Express تقسیم می شوند که نوع اول از لحاظ کارایی هیچ گونه تفاوتی با SSDهای معمولی ندارد اما نوع PCI Express سریعتر و البته گرانتر است. تنها مزیت SSDهای M.2 SATA اندازه‌کوچکتر آنها است‌و در مقایسه‌با SSDهای معمولی حتی‌کم دوام تر و کمتر قابل‌اعتماد هستند. بنابراین اگر توجیه خاصی ندارید، تا جای ممکن به جای نوع M.2 SATA مدل های معمولی تهیه کنید.

به ظرفیت زیر 120 گیگابایت فکر نکنید

از آنجایی‎‌که درایوهای SSD نسبت‌به‌گذشته بسیار ارزان‌تر شده‌اند، دیگر ظرفیت‌های‌پایین نظیر 60 گیگابایت ارزش‌خرید ندارد و به‌هیچ عنوان‌پیشنهاد نمی‌شود. بنابراین حداقل از ظرفیت 120 گیگابایت انتخاب کنید.

خرید حافظه اس اس دی

سخن پایانی

خرید یک هارد دیسک موضوع چندان پیچیده ای نیست. فقط کافیست بین ۲.۵ یا ۳.۵ اینچی انتخاب کنید و سپس ظرفیت، سرعت گردش و نهایتاً مدل مورد نظر خود را مد نظر قرار دهید اما در مورد SSD ها شرایط پیچیده تر از این حرف هاست. بیشتر کاربران در خرید اس اس دی تنها به فرم فکتور، ظرفیت و نهایتاً سرعت قید شده روی جعبه اکتفا می کنند؛ در حالی که با در نظر گرفتن مواردی که گفته شد می توانند بهترین خرید بر اساس نیاز خود را داشته باشند.

در انتخاب اس اس دی باید علاوه‌بر فرم‌فکتور به‌مقادیری از جمله سرعت‌خواندن ونوشتن، تکنولوژی‌های چیپ‌‎های حافظه و TBW توجه داشته‌باشید. علاوه بر این به موارد نوشته‌شده روی جعبه‌ها اکتفا نکنید و به وبسایت تولیدکننده‌ها هم نیم‌نگاهی بیاندازید.

گارانتی مورد مهم دیگر است. خرابی اس اس دی ها چندان معمول‌نیست‌اما در موارد معدودی‌با بلوک‌های‌خراب‌مواجه می‌شوند یا دیگر امکان‌خواندن‌یا نوشتن داده‌های روی‌آنها وجود ندارد. در این شرایط گارانتی‌محصول (بسته به شرایط قید شده در گارانتی) می‌تواند از صرف هزینه بیشتر برای‌خرید محصول‌جدید بی‌نیازتان کند.

برخی از تولیدکنندگان SSDها همچنین لایسنس اوریجینال نرم افزار انتقال اطلاعات از هارد دیسک قدیمی به اس اس دی را ارائه می کنند که با استفاده از آنها از نصب مجدد ویندوز یا کپی دستی فایل خلاص می شوید. ADATA لایسنس اوریجینال برنامه Acronis True image را به همراه اس اس دی های خود ارائه می کند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *