آموزش, قطعات کامپیوتر

کارت گرافیک oc چیست؟

graphic card oc

کارت گرافیک oc، به عنوان یکی از انواع کارت گرافیک شناخته می شود. این کارت گرافیک کاربردهای ویژه ای دارد. بسیاری از گیمرها برای بالا بردن کیفیت بازی های آنلاین و آفلاین خود از کارت های گرافیک oc استفاده می کنند. همان طور که می دانید، برای گیمرهای سطح بالا، کیفیت و رزولوشن بازی بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. می توان با اورکلاک کردن کارت گرافیک به این مهم دست پیدا کرد. در این محتوا به بررسی نکاتی در مورد کارت های گرافیک oc می پردازیم. همچنین مزیت ها و روش دسترسی به این انواع کارت گرافیک را برای شما مخاطبان عزیز شرح می دهیم. پس همراه ما باشید.

کارت گرافیک oc چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از هر چیز بهتر است مفهوم کارت گرافیک oc را با یکدیگر بررسی کنیم. لازم است بدانید oc مخفف شده عبارت over clock است. اما اورکلاک به چه معناست؟ اورکلاک به معنای افزایش سرعت زمان است. یعنی آن دسته از کارت گرافیک هایی که قابلیت اورکلاک شدن دارند، می توانند به بالاترین سرعت مجاز برسند. این مسئله باعث افزایش کارایی و کیفیت کارت گرافیک خواهد شد. کارت های گرافیک oc می توانند این قابلیت را برای شما فراهم کنند. اما این افزایش سرعت چه کاربردی دارد؟

مهم ترین کاربرد افزایش سرعت کارت گرافیک oc مربوط به گیمرها می شود. گیمرها ترجیح می دهند از پردازنده های مرکزی اورکلاک شده برای سیستم های خود استفاده کنند. اما مسئله مهم تر برای آن ها، داشتن قابلیت اورکلاک در کارت گرافیک است. همان طور که می دانید کیفیت، رزولوشن و… بازی های آنلاین و آفلاین کامپیوتری به کارت گرافیک سیستم بستگی دارد. با اورکلاک سازی کارت گرافیک، می توان میزان بهره از کارت گرافیک را به بالاترین حد ممکن رساند. در این صورت کیفیت و رزولوشن بازی برای گیمر بیشتر می شود. به همین دلیل از کارت های گرافیک oc به عنوان کارت گرافیک مخصوص گیم نیز یاد می شود.

مقدمات لازم برای اورکلاک کردن کارت گرافیک

حال که با مفهوم و کاربرد کارت گرافیک oc آشنا شدید، بهتر است با مقدمات اورکلاک نمودن کارت‌گرافیک نیز آشنا شوید. ابتدا باید بدانید که برای اورکلاک نمودن کارت گرافیک به ایجاد شرایطی نیاز دارید. داشتن سیستم عامل ویندوز و ابزار مناسب بنچ مارک از این شرایط به شمار می روند. نکته بعدی این است که باید دقت کنید، برخی از کارت های گرافیک قابلیت اورکلاک شدن ندارند. در واقع کارت های گرافیک به دو دسته یکپارچه و مستقل تقسیم بندی می شوند. کارت های گرافیک یک پارچه به صورت مستقیم به همراه سی پی یو روی سیستم نصب می شوند. این کارت های گرافیک قابلیت اورکلاک شدن ندارند. بنابراین برای انجام عملیات اورکلاک سازی کارت گرافیک باید یک کارت گرافیک مستقل خریداری کنید.

اورکلاک کارت گرافیک

اورکلاک کارت گرافیک

ساخت یک کارت گرافیک oc از حساسیت بالایی برخوردار است. باید حین انجام این عملیات به طور مداوم دمای سیستم خود را چک کنید و فرکانس پردازنده را مورد بررسی قرار دهید. برای این که در این کار موفق باشید می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. یکی از این ابزارها نرم افزار MSI AFTER BURNER می باشد. با دسترسی به این نرم افزار و نصب آن روی سیستم خود می توانید این عملیات را در دقت و کیفیت بالایی انجام دهید.

در مرحله آخر از ایجاد مقدمات برای ساخت کارت گرافیک oc باید با استفاده از نرم افزار GPU-Z، تغییرات ایجاد شده روی کارت گرافیک را ثبت کنید. این نرم افزار به عنوان کاربردی ترین برنامه برای اورکلاک سازی کارت گرافیک به شمار می رود.

ساخت کارت گرافیک oc چطور انجام می شود؟

پس از فراهم نمودن مقدمات لازم برای ساخت کارت گرافیک oc، عملیات اورکلاکینگ آغاز می شود. باید دقت کنید که این کار از حساسیت بالایی برخوردار است. البته ریسک اورکلاک نمودن کارت گرافیک، کمتر از اورکلاک کردن سی پی یو می باشد. برای اورکلاکینگ کارت گرافیک خود باید برنامه افتر برنر را روی سیستم خود نصب و اجرا کنید. باید وارد تنظیمات این برنامه شده و امکان کنترل ولتاژ را در آن فعال کنید. بهتر است از تنظیمات پیش فرض را به خاطر بسپارید تا پس از انجام کار دوباره همین تنظیمات را روی سیستم خود اجرا کنید.

در مرحله بعد باید با استفاده از نوار ابزار CORE CLOCK فرکانس GPU خود را افزایش دهید. در مرحله بعدی باید با استفاده از برنامه GPU-Z که در بخش قبل درباره آن توضیح دادیم، این تغییرات را روی سیستم خود اعمال کنید. در این صورت عملیات اورکلاکینگ کارت گرافیک شما پایان می یابد.

"<yoastmark

خلاصه و جمع بندی

در این محتوا توضیحاتی در مورد کارت گرافیک oc دادیم. مفهوم و کاربردهای آن را بررسی نمودیم. سپس درباره مقدمات لازم و روش ساخت کارت گرافیکoc توضیحاتی به شما ارائه دادیم. شما با استفاده از محتوای یاد شده، می توانید کارت گرافیک سیستم خود را اورکلاک کنید و از این طریق سرعت و کیفیت بازی های خود را افزایش دهید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *